Och så var de bara fem. En av de redan tuffaste kategorierna att platsa i har i år blivit än svårare, då antalet platser på listan strukits från tidigare års tio till att bli fem som i övriga kategorier på Topp100-listan.

Sveriges största event inom digitala affärer är tillbaka! Webbdagarna Stockholm 19-20 mars. Boka nu!

Vad utmärker då kvintetten som i denna hårda gallring lyckats få plats? Två saker sticker ut: Trimning av hela kedjan i ett redan tidigare välfungerande koncept premieras, särskilt när det på ett så tydligt sätt som för årets vinnare tar dem till nästa nivå. Vidare älskar vi hur tydligt det blivit att bra content leder till framgång, flera av butikerna på årets lista gör riktigt bra satsningar på redaktionella texter, guider och stundtals riktigt hårda tester. Att drömma om att e-handel ska handla om neutral konsumentupplysning är väl att vara naiv, men vi gillar trenden att allt inte bara skriker köp, köp, köp.

topp100

Vinnare: Sportamore

Sportamore har länge varit en av Sveriges allra bästa e-handlare. Under fjolåret hände mycket hos sportjätten som kom oss användare till gagn – utökade hemleveranser i egen regi, direktkopplingar till välkända varumärken fick utbudet att växa, hanteringstiden fortsatte trimmas ner med snabbare leveranser som följd och det redan fullödiga Sportamore Magazine fortsatte växa i omfång med guider, produkttester och ren information. Att företaget därtill inlett ett solcellsprojekt med målet att bli en klimatneutral organisation uppskattar vi extra. Årets bästa e-handlare i Sverige är därför given: Sportamore.

FAKTA:
Sajtansvarig: Mikael Flodman
Antal heltidstjänster: cirka 150 personer plus 94 Autostore-robotar på lagret.
Publiceringsverktyg: Egenutvecklat med Djangoramverket
Sajten är byggd av: Sportamores teknikavdelning
Unika besökare per vecka: 800 000

Här är de övriga e-handelssajterna som hör till Sveriges bästa 2019:

topp100

Caliroots
Även den som vanligen inte lockas av streetwear drabbas av köpsug hos Caliroots. Att vi inte är de enda som är imponerade är tydligt – under året som gått har företagets omsättning vuxit kraftigt, vilket bevisar att en bra helhetsupplevelse betalar sig när det gäller näthandel.

topp100

Care of Carl
Fortsätter att leverera en av Sveriges absolut snyggaste nätbutiker. Det är stilrent men ändå inte avskalat tomt, utan välfyllt med bra innehåll såväl när det kommer till produkter som redaktionellt textmaterial, och vi uppskattar särskilt den fina hållbarhetsavdelningen. Under året har sajten också blivit rappare att använda, vilket alltid får tummen upp!

topp100

Netonnet
Oavsett om man tycker att elektronik är det roligaste eller tråkigaste som finns, ska det vara enkelt att finna just det vi letar efter, och vi vill få hem produkterna snabbt. Hos Netonnet får vi hjälpen att göra just det, med bra guider, informativa videoklipp och en alltid effektiv köpupplevelse, oavsett om vi sitter framför datorn, surfplattan eller mobilen.

topp100

Skincity
Hudvård kan vara krångligt, och som konsumenter förväntar vi oss professionell vägledning. Att Skincity på sin startsida placerar sin breda flora av guidning lika mycket i förgrunden som produkterna inger förtroende, och vi återkommer därför hit med glädje gång på gång.

Läs också: Topp100 2019: Här är Sveriges 100 bästa sajter och nättjänster