SJ flyttar gränserna för hur gränssnitten kan se ut när resor ska presenteras och säljas digitalt. Sveriges bästa mobila upplevelse både på webb och i app och ett innovativt tänkande i utvecklingsarbetet gör SJ till Sveriges bästa sajt 2018.
Det finns hela tiden en omsorg kring detaljerna kring exempelvis betalsätt och hur vi kan kommunicera med kundtjänst som borde inspirera alla webbteam i Sverige.
SJ:s digitala kanaler är helt fokuserade på att göra det enkelt för kunderna att söka, boka och omboka biljetter. Och resultatet låter tala för sig – SJ säljer 97 procent av sina biljetter digitalt, och en tredjedel görs via deras appar. Det gör SJ exceptionellt även i ett internationellt perspektiv.
Läs också: Topp100 2018: Här är Sveriges bästa sajter och nättjänster
Presentationen av sökresultatet med bilder av tåg och resesträckor i grafisk form gör det enkelt att boka även när kunden är på språng. Webben är fantastisk och appen är i världsklass. För en frekvent resenär är det en trygghet att enkelt och snabbt kunna boka och boka om i en app där användaren alltid är i fokus. Vi älskar realtidsinformationen i appen som räknar ner när tåget ska gå. Och det är enkelt att bevaka information om avgångar genom pushnotiser.
SJ visar prov på stor kreativitet i utvecklingsarbetet när man tog fram information om var 2 500 vagnlägesskyltar fanns på 40 stationer genom tävlingen Skyltjakten för att senare kunna lansera den klockrena tjänsten ”Var ska jag stå på plattformen”. En genial tjänst som gör att du slipper paniklöpa längs perrongen när du missbedömt ditt vagnsläge.

Det är spännande att SJ har ett Labb-läge som gör det möjligt för resenärer att testa nya funktioner som exempelvis Anslutningsguiden innan den släppts för alla. Anslutningsguiden hjälper resenären vidare med information om lokaltrafik och service på tågstationer.
Att SJ alltid är på tårna för att snabbt implementera det senaste bevisades av att de som en av de första största online-aktörerna införde det populära betalsättet Swish.
Läs också: Topp100 2017: Här är 5 bästa svenska resesajterna
Vi uppskattar också att det via appen och webben enkelt går att nå kundtjänsten via telefon, e-post, Twitter och Facebook. Det är också föredömligt att SJ har gjort det busenkelt att begära ersättning vid förseningar.
Trots att fokus hela tiden är på huvuduppgiften att göra det enkelt att köpa resor så finns det en mycket bra minimalistisk reseguide till 30 svenska städer som innehåller ett sparsmakat utbud av upplevelser, restauranger, kaféer och sevärdheter som är perfekt om du har en timme över på din destination.
SJ har under de senaste tolv månaderna flyttat gränserna för hur man säljer tjänster och erbjuder service digitalt. Vi gratulerar och ser med spänning på framtida lanseringar av nya innovativa funktioner.
Topp100 2018, samtliga 17 kategorivinnare:
Topp100 2018: Här är de 5 bästa myndigheterna på nätet
Topp100 2018: Här är 5 bästa kommunerna på nätet
Topp100 2018: Här är Sveriges bästa nyhetssajter
Topp100 2018: Här är Sveriges 10 bästa e-handelssajter
Topp100 2018: Här är de 5 bästa sajterna för att söka och jämföra
Topp100 2018: Här är Sveriges 5 bästa familjesajter
Topp100 2018: Här är årets 10 hederspriser
Topp100 2018: Här är Sveriges bästa resesajter
Topp100 2018: Här är bästa tidskrifterna på nätet
Topp100 2018: Här är Sveriges 5 bästa turismsajter
Topp100 2018: Här är Sveriges 5 bästa sajter i kategorin mat
Topp100 2018: Här är Sveriges 5 bästa sajter i kategorin livsstil
Topp100 2018: Här är Sveriges 5 bästa sajter inom bank & försäkring
Topp100 2018: Här är 5 bästa sajterna för utbildning
Topp100 2018: Här är 10 bästa sajterna för underhållning
Topp100 2018: Här är de 5 bästa organisationerna på nätet
Topp100 2018: Här är de 5 bästa sajterna om träning & hälsa