Många svenska myndigheter är grymma på digital kommunikation, med tydliga och lättfattliga sajter som har smarta, användarcentrerade ingångar. Dessutom har våra myndigheter länge legat i framkant med e-tjänster. Nu blir allt fler e-tjänster dessutom responsiva.
Läs också: Topp100 2018: Här är Sveriges bästa sajter och nättjänster
Det finns en kärna av starka myndigheter som imponerar år efter år, genom att i stadig takt digitalisera allt fler tjänster – och därmed göra livet ytterligare lite enklare för Sveriges invånare. Årets lista innehåller ingen big bang, snarare är den resultatet av ett stadigt och stabilt arbete hos några av våra vassaste digitala myndigheter, som blir allt bättre på att anpassa sin digitala närvaro till användarnas behov och beteende.

Vinnare: Skatteverket
Det ska vara lätt att göra rätt. Det skulle kunna vara Skatteverkets, årets vinnares, devis – för genom att utveckla stadigt fler e-tjänster och smarta beräkningsverktyg underlättar det för individer och företag att betala rätt skatt. Några av årets nyheter är att man kan beräkna sitt uppskov vid bostadsförsäljning och beräkna reseavdrag. Och när reglerna för företagsrepresentation krånglades till, svarade Skatteverket med ett busenkelt beräkningsverktyg för avdrag. Men Skatteverket driver inte bara sin egen digitalisering av det svenska skattesystemet, de pushar också på för digitaliseringen av hela samhället genom att sporra oss att skaffa en digital brevlåda (i dag finns fyra olika alternativ för detta), med snabbare skatteåterbäring som morot. Det allra häftigaste kanske fortfarande finns framför oss. Skatteverket har lanserat en utvecklarportal och ett öppet API, som gör det möjligt för extern programvara att integreras med Skatteverkets register. Vi ser fram emot att följa hur det utvecklas, och hur det påverkar den digitala bokföringens framtid.
FAKTA:
Sajtansvarig: Magnus Forsheden
Antal heltidstjänster: 7–17 plus sakansvariga ute på avdelningarna.
Publiceringsverktyg: Sitevision
Sajten är byggd av: In-house, med stöd av externa konsulter vid behov.
Unika besökare per vecka: 375 000. Det saknas statistik för besökare till de e-tjänster som ligger bakom inloggning.

Försäkringskassan
Vi kan sköta allt mer i mobilen på Försäkringskassans webb, där ytterligare en rad e-tjänster gjorts responsiva. För vabbande småbarnsföräldrar är appen är dock fortfarande en oumbärlig del av livet under vintermånaderna.

Konsumentverket
Konsumentverkets sajt är tydlig och lätt att hitta på – och ett nytt frågeforum har gjort det ännu enklare för konsumenter att få stöd. Vi gläds också åt den mobilanpassade märkningsguiden, som låter oss stå i butik och få svar på vad den där miljömärkningen egentligen innebär.

Kriminalvården
Kriminalvårdens sajt är bra på att berätta vardagligt, mänskligt och nära. Vi älskar deras nya blogg, där vi får följa vardagen hos anställda på häkten och anstalter. Både innehåll och tonfall känns helrätt. Ännu finare är den nya undersajten Insidan, med information och filmer riktade till barn och unga med föräldrar i fängelse.

Pensionsmyndigheten
Snygg, enkel och lätt att förstå. Pensionsmyndighetens sajt gör ett bra jobb med att underlätta förståelsen för våra pensioner. Vilket är välbehövligt, för det är ett komplext ämne som väcker ångest hos många – kanske helt i onödan.
Missa inte eventet alla pratar om: Webbdagarna Stockholm 20-21 mars 2018 »