Vi imponeras av lekfullheten, interaktiviteten och glädjen som förmedlas på flera av de svenska turismsajterna. Att surfa in på en hemsida tillhörande en stad, attraktion eller ett museum känns nästan som att vara där, med mycket rörligt material, tydlig navigering och möjlighet att upptäcka och lära sig mer om platsen man tänkt besöka. Samtidigt är många av turistmålen duktiga på att skapa interaktion och delaktighet i sociala medier för att ta till vara de bilder, videor och kommentarer som delas av besökarna.

Läs också: Topp100 2018: Här är Sveriges bästa sajter och nättjänster

Sverige blir allt populärare som turistdestination och vi har i dag besökare från hela världen. Därför är det också allt fler som blir duktiga på att bygga på sina engelska sajter för att bli mer tillgängliga för utländska besökare. Enligt Tillväxtverket växer turism- och besöksnäringen snabbast i storstäderna, och det är också där som vi har hittat de flesta av de turistsajter som ligger på årets Topp100-lista.

Årets vinnarsajt i turismkategorin har tagit steget längre för att skapa en fartfylld och interaktiv upplevelse även på webben. Något som vi tror att även sajter i andra kategorier skulle kunna lära sig av.

topp100

Vinnare: Liseberg
Lisebergs sajt bjuder på en fartfylld, rolig och interaktiv upplevelse redan på landningssidan. Här kan du utforska de olika attraktionerna på nöjesfältet i video och bilder samtidigt som det går att ta del av historisk information och fakta. Förra året lanserades särskilda konceptsajter för olika åkattraktioner, och först ut var den fartfyllda berg-och-dalbanan Valkyria. Besökare bjuds på en snygg konceptfilm, möjlighet att se video från när den nya berg-och-dalbanan byggdes och inte minst också hela åkturen i VR – ett perfekt sätt att skapa intresse för attraktionen som öppnar först nu i sommar (och även ett kul nöje för den höjdrädda som kanske aldrig kommer våga sig upp i berg-och-dalbanan på riktigt ändå).

Sajten har också fått ett helt nytt köpflöde för nöjesparkens biljetter, som är kopplat till digital biljettdistribution för att göra upplevelsen smidigare för besökare på palts. Det går även att ta del av realtidsinformation om väntetider till olika attraktioner och restauranger. Liseberg har tidigare utnämnts till Sveriges mest instagrammade turistattraktion, något man också tar väl tillvara genom att visa upp besökarnas bilder på ett bra sätt på hemsidan.

Den lekfulla och starkt visuella presentationen, tillsammans med en responsiv sajt och en bra koppling mellan offline och online är det som gör Liseberg till årets främsta sajt i turismkategorin.

FAKTA:
Sajtansvarig: Markus Ruotsalainen
Antal heltidstjänster: två på heltid och ca tio redaktörer som arbetar med sajten som en del av sin tjänst.
Publiceringsverktyg: Episerver
Sajten är byggd av: Creuna
Unika besökare: 4 miljoner per år, i snitt 77 000 i veckan

topp100

Göteborg.com
För den som planerar ett besök i Göteborg är goteborg.com en lättnavigerad, inspirerande och snygg sajt som ger svar på det mesta om staden – från kulturguider och restaurangtips till råd för den som reser med småbarn. Idag kommer närmare 70 procent av sajtens besökare via mobila enheter, vilket innebär att man satsat på att skapa en så bra mobil upplevelse som möjligt. Innehållet anpassas efter trender i samhället och besökarnas önskemål för att göra informationen så relevant som möjligt; till exempel med en ny guide till mikrobryggerier. Under året har användandet av rörligt material också ökat, något vi hoppas få se ännu mer av framåt!

topp100

Gekås
Gekås i Ullared har genom åren blivit en institution för svenska turister, som gått från ett varuhus med låga priser till en hel semesterstad med upplevelser, stugbyar och evenemang. Hemsidan skapar känslan av att vara där på plats, med möjlighet att spana in kön på webbkamera för att planera ditresan, se bloggar över fyndköp inne på varuhuset och lyssna på en podcast om allt som händer bakom kulisserna. Förutom bra innehåll är sajten också fantastiskt snabbladdad och enkel att navigera. Vi gillar också tidslinjen om Gekås historia!

topp100

Universeum
Ett besök på Universeums hemsida väcker nyfikenhet och iver att vilja lära sig mer om regnskogar, världshav och rymden. Navigationen har förenklats ytterligare under året och den nya kategorin Hållbar värld har lanserats för att spegla en viktig trend i samhället. Här finns bra information att hämta för både barn, föräldrar och skola som vill lära sig mer. Dessutom har den engelska delen av sajten varit ett fokusområde under året för att göra Universeum än mer tillgängligt för utländska besökare.

topp100

Visit Stockholm
Här är det enkelt att få inspiration om Stockholm kring allt från upplevelser och kultur till restauranger, fik och nattliv. Hemsidan har under året genomgått ett stort uppgraderingsarbete för att fungera bättre och snabbare, samtidigt som sökmotorn har uppdaterats för att göra det enklare att navigera. Vi gillar att innehållet följer en inboxad stil och att mer information fälls ut utan att du behöver lämna huvudsidan; det gör det enkelt att fortsätta inspireras och skrolla igenom innehållet utan att behöva byta sida.

Missa inte eventet alla pratar om: Webbdagarna Stockholm 20-21 mars 2018 »