I dag är det populärare än någonsin att beställa mat via nätet, samtidigt som vi gladeligen scrollar igenom klassiska och innovativa recept för att imponera med vid middagsbordet. En spaning under året är att de traditionella matjättarna har tagit steget att bli ännu vassare inom sina digitala upplevelser, och där möjligheten att beställa mat via nätet nu är mer norm än undantag. E-handelsupplevelserna är fortfarande inte helt felfria, och saknar ibland samma inspirationsmoment som receptsidorna. Vi uppmanar därför matsajterna att fortsätta utveckla sina e-handlar att bli ännu bättre och smidigare.
Läs också: Topp100 2018: Här är Sveriges bästa sajter och nättjänster
Bland matsajterna vi har med på årets lista ser vi även smart användning av video, användaranpassade e-handelsfunktioner och att det tycks bli allt vanligare att erbjuda matlagningskurser digitalt för att hjälpa besökarna att bli ännu skickligare i köket. Framåt ser vi gärna att ännu fler använder sig av video och andra interaktiva grepp för att fortsätta göra matupplevelsen på nätet ännu bättre.

Vinnare: Köket.se
TV4-gruppens matsajt Köket fortsätter att utveckla sin digitala upplevelse och jobbar mycket med videoinnehåll och personliga rekommendationer från kockar och profiler vi är vana att se i tv-rutan. Om det tidigare varit svårt att välja det bästa av hundratals recept på kladdkaka blir det enklare att utgå från det recept ens favoritkock står bakom, och som man dessutom kan se tillagas steg för steg på video. Kanske skulle en mer konsekvent struktur på recept-filmerna vara att föredra, men juryn är förväntansfull inför vad nästa steg kan tänkas vara för att fortsätta utveckla det här formatet.
Under förra året lanserades även Kökets kurser där besökare kan ta del av onlinekurser tillsammans med några av Sveriges främsta kockar för att bli bättre på matlagning och bakning. På sajten finns även en bra e-handel, bloggar och inspirerande guider. Helhetsupplevelsen och särskilt viljan att göra oss alla bättre i köket, är det som gör att Köket.se placerar sig i topp av årets matsajter.
FAKTA:
Sajtansvarig: Camilla Everberg
Antal heltidstjänster: 12
Publiceringsverktyg: Egenutvecklat
Sajten är byggd av: Internt utvecklingsteam
Unika besökare per vecka: ca 750 000

Arla
Arla bjuder in oss till mjölkbondens värld vid ett besök på hemsidan, där vi kan följa maten från kon till matbordet. Gå på en VR-rundtur i mejeriet eller besök Arla Kadabra – en egen sektion riktad till barn med pyssel och matfilmer som vuxna och barn kan följa tillsammans. Vi gillar även att recepten finns i ett fullskärmsläge så att man slipper scrolla när man är kladdig om händerna i köket. Sajten är också integrerad med mathem.se så att det är enkelt att e-handla ingredienserna till de olika recepten.

ICA
ICA fortsätter att utveckla sin sajt för att göra användarupplevelsen ännu bättre, bland annat genom att jobba med ett mobile first-perspektiv och att uppdatera navigationen. Det märks verkligen att man tänkt på att skapa en så bra upplevelse som möjligt när man besöker mobilsajten. Här finns ett stort utbud recept att ta del av och som också kopplas direkt till e-handeln för den som vill beställa hem ingredienserna.

Coop
Coop har hittat tillbaka till Topp100-listan med sin lättnavigerade sajt och luftiga design som dessutom fungerar riktigt bra i mobilen. Vi gillar enkelheten med vilken besökare kan lägga in recept direkt i inköpslistan på e-handeln för att sedan direkt surfa vidare och inspireras av ännu fler recept. Coop har också börjat jobba mer med video på sajten, och vi hoppas att det är en trend som håller i sig.

Allt om Mat
Allt om Mat bjuder på mycket recept och bra inspiration. Här finns även flera bloggar att ta del av på ämnet mat för den som vill fördjupa sig ytterligare. Allt om Mat har också introducerat en bot som ger receptrekommendationer direkt i Facebook Messenger vilket juryn tycker är en kul satsning!
Missa inte eventet alla pratar om: Webbdagarna Stockholm 20-21 mars 2018 »