Resebranschen är i allra högsta grad utsatt för internationell konkurrens av megaaktörer som Google, Booking.com och Airbnb, men de svenska företagen har en hög digital kompetens och en stark vilja att utvecklas med sina kunder.

Utrymme för nya aktörer i Sverige kan bara komma genom innovation och med nya lösningar för det som är besvärligt vid online-bokning. Och etablerade aktörer som lutar sig tillbaka kommer snabbt att svepas bort.

Digitaliseringen gör att konkurrensen blir allt mer global på resemarknaden. Digitalisering innebär ofta de facto-oligopol samtidigt som konsumenternas makt har ökat. För de i grunden illojala digitala kunderna är ett byte av leverantör bara ett klick bort.

Läs också: Topp100 2018: Här är Sveriges bästa sajter och nättjänster

I Norden vässar de största charterbolagen hela tiden sitt digitala erbjudande och lyckas förvånansvärt bra kombinera konvertering med inspiration. De renodlade online-resebyråerna är mästare på konvertering, men når aldrig upp till charterbolagens känsla för inspiration.

När det gäller hotellbokningssajter så lämnar de internationella aktörerna Booking.com och Hotels.com inget utrymme kvar för svenska aktörer, men de nordiska hotellkedjorna har generellt sett bra sajter och appar som bygger lojalitet hos kunderna. Idag är det enkelt att boka i mobilen på stående fot.

De största transportbolagen som SAS och SJ är på många sätt bäst i klassen när det kommer till användarvänlighet. Ingen annanstans är mobilupplevelsen så bra och de förbättrar hela tiden kundupplevelsen.

Kampen om resenärerna avgörs i allra högsta grad på den mobila arenan och här har resesajterna verkligen förbättrat sig det senaste året. Resebolag som erbjuder den bästa mobila upplevelsen för inspiration, bokning och rese-administration kommer att vinna.

topp100

Vinnare: SJ

SJ har under de senaste året lyft sina gränssnitt för biljetter, bokning och ombokning för att göra det ännu smidigare för kunderna att åka tåg. Det finns en trygghet för resenärerna att alltid ha SJ:s app på mobilen och webben några knapptryckningar bort.

SJ säljer 97 procent av sina biljetter digitalt och en tredjedel görs via deras appar. Det gör SJ exceptionell även i ett internationellt perspektiv. SJ:s digitala kanaler är helt fokuserade på att göra det enkelt för kunderna att söka, boka och omboka biljetter. Det finns också ett utvecklat stöd för dem som redan är på resa med information och kartor.

Med hjälp av oändligt många användartester har SJ finslipat den grafiska framställningen av sökresultatet när vi ska boka resor. Grafiska bilder av tåg och resesträckor gör det överskådligt och enkelt att boka för kunder på språng. Vi älskar realtidsinformationen i appen som räknar ner när tåget ska gå. Det är dessutom enkelt att bevaka information om avgångar genom pushnotiser.

SJ visar prov på kreativitet i utvecklingsarbetet när man tog fram information om var 2500 vagnlägesskyltar fanns på 40 stationer genom tävlingen Skyltjakten för att senare kunna lansera den klockrena tjänsten “Var ska jag stå på plattformen”. En genial tjänst som tar bort behovet av paniklöpningar längs perrongen när du missbedömt ditt vagnsläge. Viljan att hela tiden ha med resenären i utvecklingsarbetet bådar gott för framtida uppdateringar.

Att SJ alltid är på tårna för att snabbt implementera det senaste bevisades av att de som en av de första största online-aktörerna införde det populära betalsättet Swish. Att det sedan länge går att spara sina kreditkortsuppgifter är en självklarhet.

Vi uppskattar öppenheten som gör det enkelt att nå kundtjänsten via telefon, e-post, Twitter och Facebook. Det är också föredömligt att SJ har gjort det busenkelt att begära ersättning vid förseningar. Ersättningen är bara några klick bort.

Trots att fokus hela tiden är på enkelheten i huvuduppgiften att göra det enkelt att köpa resor så finns det en mycket bra minimalistisk reseguide för 30 svenska städer som innehåller ett sparsmakat utbud av upplevelser, restauranger, kaféer och sevärdheter som är perfekt om du har en timme över på din destination.

SJ fortsätter hela tiden att förbättra sina digitala kanaler och bevisar att det alltid går att göra en riktigt bra tjänst ännu bättre.

FAKTA:
Sajtansvarig: Jenny Gejke
Antal heltidstjänster: Ca 10 heltidstjänster kompletterade med externa partners för koncept & design, fe- och be-utveckling, tillgänglighet, ux/ui och analytics
Publiceringsplattform: CMS är Adobe Expericence Manager. Bokningssystemet (Petra) kommer från Silverrail
Vem har byggt sajten: Konceptutveckling & Design: Pond. Utveckling: SJ
Unika besökare per vecka: 1 miljon till sj.se och appen 150 000 per dag.

topp100

SAS
SAS fick en hel del kritik när de lanserade sin nya webb i början av 2017, men i takt med att barnsjukdomarna arbetats bort upplever vi en fokuserad bokningssida som gör det enkelt att hitta och boka flygresor via desktop eller mobilen. Appen tillåter dessutom bonusmedlemmar med en mobil med NFC-stöd att skaffa bagagetaggar, checka in, passera säkerhetskontroll och borda flyg kontaktlöst.

topp100

Scandic hotels
Scandic Hotels erbjuder en sömlös digital upplevelse oavsett om du bokar från mobil, desktop, via webben eller appen. Gränssnittet ger en snabb överblick över hotell och rum och bokningen är enkel. Naturligtvis checkar vi ut och betalar på mobilen.

topp100

TUI
TUI har lyckats kombinera inspiration med användarvänlighet och konvertering på ett sätt som bara kan beskrivas med ett ord: världsklass. Det finns alltid vackra bilder och inspirerande videor som backas med kundernas ganska omfattande betygsättning av hotellen. I vår mobila värld har TUI dessutom lyckats pressa laddningstiderna med 70 procent. Smart med det inloggade läget Mitt konto som gör att besökarna kan spara frukterna av research till ett senare bokningstillfälle på en annan plattform.

topp100

Ving
Ving har under det senaste året lyft sig ytterligare ett snäpp mot den absoluta toppen bland resesajterna. Det responsiva resesöket är helt i fokus med ett snyggt och smidigt gränssnitt och vi vill gärna lyfta fram sista minuten-presentationen som är branschens bästa. Alla hotell presenteras dessutom med betyg från Tripadvisor.