De stora nyhetssajterna fortsätter att slå nya rekord när det gäller antalet besökare, men sätter de verkligen läsarna i första rummet? Alltför ofta utsätts vi för stora mängder reklam och självspelande video som vi helst skulle slippa. I flera fall är hela förstasidan en helskärmsannons som man måste klicka sig förbi för att kunna ta del av nyheterna.

Men låt oss inte vara alltför kritiska. Det här är naturligtvis ett tecken på att nyhetsförmedlarna kämpar för sin lönsamhet i en digital verklighet där Google och Facebook roffar åt sig en allt större del av annonskakan. Och visst blir läsarupplevelsen bättre också – under 2017 släppte flera stora mediehus nya sajter och appar som levererar innehållet både snyggare och snabbare.

Läs också: Topp100 2017: Här är Sveriges bästa nyhetssajter

2017 blev betalväggens år. Efter många år av experimenterande har de flesta svenska dagstidningar valt att låsa in sina artiklar så att endast inloggade prenumeranter kommer åt dem. Är det här rätt väg att gå för att finansiera kvalitetsjournalistik? Endast framtiden kan utvisa det, men många andas optimism och färska siffror från TU (Tidningsutgivarna) visar att de digitala läsarintäkterna fortsätter att växa stadigt.

Det är verkligen ingen slump att nyhetsförmedlarna lägger mer krut på sina mobila appar än på själva sajten. Vi konsumerar helst nyheter på språng och flera stora tidningar vittnar om att allt fler väljer att använda apparna i stället för den vanliga mobilsajten för att stilla sin nyhetstörst.

topp100

Vinnare: Dagens Nyheter

Må det bära eller brista, tycks ledningen på Dagens Nyheter tänka, och satsar fullt ut på betalvägg och digital kvalitetsjournalistik. Och det verkar vara en modell som lönar sig. Tillströmningen av digitala prenumeranter har gjort att DN har kunnat fokusera på att vässa sin journalistik det senaste året. Man har knutit till sig många kända profiler och levererat en rad stora, egna avslöjanden.

Lokal journalistik är oerhört viktig ur läsarsynpunkt, men är samtidigt satt under hård press. Här går DN mot strömmen och bygger upp ett nätverk av frilansande journalister på mindre orter, ett lovvärt och klokt initiativ. En spännande nyhet är de hyperlokala nyhetsbreven vars innehåll tas fram med hjälp av artificiell intelligens.

Under förra året lanserade DN nya, förbättrade versioner av både sajten och mobilapparna. Appen (liksom den vanliga sajten) låter oss välja ämnen eller skribenter vi vill följa för att få ett personaliserat nyhetsflöde. Man lanserade också en fristående app för vr-reportage, virtual reality, som placerar läsarna på platser som de annars aldrig skulle kunna besöka.

Allt handlar inte om snabba nyheter och flera aktörer har tagit fram spännande format för långläsning (longread) på nätet, däribland DN. Bilder som täcker hela skärmen i kombination med video lyfter reportagen i det digitala formatet.

FAKTA:
Sajtansvarig: Anna Åberg, chef DN.se. Maria Stengård, produktägare.
Antal heltidstjänster: redaktion: 45, produktutveckling: 15
Publiceringsverktyg: Klara (Utvecklat av Bonnier News) samt Episerver
Sajten är byggd av: DN:s produktutvecklingsteam
Unika besökare per vecka: 2 250 000

1.698619

Omni
Omni låter inloggade besökare enkelt ställa in sin egen nyhetsmix, både på webben och i mobilappen, och har ett rent och avskalat gränssnitt som vi verkligen gillar. Under 2017 lanserade man en helt ny app för ekonominyheter, Omni Ekonomi, som på kort tid blev en av de mest populära nyhetsapparna. Även om affärsidén i sig – att sammanställa nyheter från andra nyhetssajter – inte är helt okontroversiell är förmodligen Omni här för att stanna. Ur läsarsynpunkt är det nämligen oslagbart smidigt att få allt samlat på ett och samma ställe.

topp100

EFN
Kan en nyhetssajt som ägs av en bank (i det här fallet Handelsbanken) verkligen räknas som en riktig nyhetssajt? Jodå, om man gör det så bra som EFN. Här får du ekonominyheter av hög klass med ett personligt tilltal, där den absoluta tyngdpunkten ligger på video, något som på relativt kort tid har gjort EFN till en populär nyhetskälla. Och det är inte bara finanseliten i Stockholms innerstad som har något att hämta hos EFN. Här får du pedagogiska genomgångar även av sådant som påverkar din privatekonomi liksom lokalnyheter från olika delar av Sverige. Den helt annonsfria sajten känns dessutom uppfriskande i en tid av blaffiga banners och helskärmsannonser.

1.698619

Expressen
Kvällstidningen Expressen fortsätter sin offensiva satsning på video, inte minst när det gäller sportnyheter, vilket börjar ge utdelning. Tack vare samarbeten med Comhem och Boxer når Expressen TV ut till hundratusentals tittare. Man har också sjösatt en funktion för att visa video direkt i en vanlig nyhetsartikel. Under det gångna året har man också lanserat en helt ny mobilapp som bygger på den senaste tekniken, något som inte minst påverkar laddningstiderna i positiv riktning.

topp100

Aftonbladet
Fjolårets vinnare i kategorin nyhetssajter har haft ett tufft år. Man har länge varit en föregångare på nätet och uppvisat imponerande digital lönsamhet med sin Plus-tjänst, men i slutet av förra året ställdes man inför en trovärdighetskris av stora mått när flera medarbetare ställdes inför #metoo-anklagelser. I kölvattnet av detta gjorde man sig skyldig till en rad pressetiska snedsteg. Men faktum kvarstår, inget annat mediehus når upp till 250 000 digitala prenumeranter, något som bådar gott inför framtiden.

Missa inte eventet alla pratar om: Webbdagarna Stockholm 20–21 mars 2018 »