Wow! Vem sa något om gammelmedia? Sveriges stora dags- och kvällstidningar är idag digitala superkrafter med imponerande redaktionella satsningar och ett växande antal betalande prenumeranter. Det tänder hoppets lykta i en mörk mediebransch. Juryn vill ge en stående ovation till en grym comeback i nyhetskategorin. Vi erkänner, vi har tvivlat – men inte längre.
Betalväggen är den starkaste trenden i år, även om inte alla nyhetssajter satsar på den affärsmodellen. Såväl DN och SvD som Aftonbladet uppvisar fina försäljningsökningar för sina digitala prenumerationer. Gissningsvis är ett ökat fokus på konvertering och datadrivet arbete en viktig anledning, samt förstås smart inlåsning av kvalitativt och lockande material – något särskilt Aftonbladet är mästare på.
Läs också: Topp100 2017 – Här är Sveriges 100 bästa på nätet
Tv är idag en integrerad del av nyhetssajterna, och mobilapparna blir allt bättre. Intressant är också att den främsta appmakaren i gänget, Omni, går åt andra hållet och satsar på desktop-webben som är en fortsatt viktig nyhetskanal för många.

Vinnare: Aftonbladet
Nätpionjärerna Aftonbladet visar än en gång vägen. De lyckas inte bara göra en riktigt bra sajt, späckad med spännande nyheter. De har också äntligen fått fart på sin betalsatsning. 2016 blev året då Plus lyfte! En storsatsning på betaltjänsten har gett 250.000 betalande prenumeranter - och samtidigt har intäktsbalansen mellan print och digitalt tippat över, så att det digitala nu står för den största andelen. Häftigt och historiskt.
Bland det digra utbudet av nyheter och underhållning gillar vi särskilt deras nyskapande nyhetsleverans via Facebook Messenger, där sportintresserade kan följa Aftonbladets rapportering från Silly Season. Det gäller att finnas där läsarna finns, och då är Facebook Messenger ett hett val just nu.
FAKTA:
Sajtansvarig: Andreas Aspegren
Antal heltidstjänster: ca 250 personer.
Publiceringsverktyg: Egenutvecklat
Sajten är byggd av: Egenutvecklad
Unika besökare per vecka: Redovisar inte per vecka, men har ca 3,8 milj unika besökare/dag

Dagens Nyheter
Vilken comeback! Nu har det digitala fått prio på riktigt hos DN. Det märks, och det har gett effekt. En ny responsiv sajt som är snygg, aptitlig och lättanvänd och samt utrustad med verktyg för personalisering har hjälpt DN att vända en vikande trend. Förra året växte de från 35.000 till 80.000 betalande prenumeranter. Visst, det är trist att inte kunna dela DNs artiklar till de som inte betalar - men beslutet att låsa in innehåll har gett behövliga resultat. Vi imponeras och gläds med DN över att betalningsviljan för deras kvalitetsjournalistik nu även finns på nätet.

Expressen
Med riktigt bra long read (ni missade väl inte Chefen-repet om Zlatan?) och nya sajter för både mobil och padda är Expressen on fire. De är suveräna på att skapa engagemang på Facebook och nyhetsbevakningen är alert. Expressens satsning på poddar har tyvärr gått mindre bra och många läggs ner på grund av bristande lönsamhet, men friskt vågat hälften vunnet.

Svenska Dagbladet
SvD.se har gjort en del spännande satsningar under året, exempelvis på historia - där hela tidningens arkiv nu finns tillgängligt på nätet. En annan intressant nyhet är aktietjänsten Börsplus, där rutinerade aktieanalytiker ger köp- och säljtips. Tjänsten erbjuder flera nivåer av kunskap, beroende på hur djupt man vill gräva, och presenterar det på ett smart och snyggt sätt.

Omni
Omnis sakliga och effektiva nyhetsrapportering äger i mobilen. Gång på gång lyckas de leverera både snabbhet och bredd. Och nu har de vuxit till att även finnas som gammal hederlig webbplats. En annan av årets nyheter är morning brief, en satsning på ekonominyheter i smart sammanfattning. Omni är innovativa och rappa - alltid med nyheter i fokus.