Med ett fåtal undantag tycks landets universitet och högskolor ha haft annat för sig det senaste året än att lansera nya digitala plattformar. Årets mest spännande webbhändelser står mindre aktörer för. Det borde vara en tidsfråga innan fler utbildningsföretag följer Berghs spår och lyfter det digitala som en viktig försäljningskanal - och skapar en sajt värdig det ansvaret. Och vilka är egentligen mer lämpade att skapa kvalitativt content, än utbildare?
Läs också: Topp100 2017 – Här är Sveriges 100 bästa på nätet
Lite förvånar det oss att inte de stora universiteten är mer kreativa i sin digitala närvaro. Kanske litar de på att ansökningarna trillar in ändå. Men när man riktar sig till en studentgeneration som är “digital first”, finns det nog god anledning att lägga ordentlig kraft på användarupplevelsen.

Vinnare: Linnéuniversitetet
Med en helt ny sajt gör Linnéuniversitetet comeback på Topp100 - och går rakt upp i toppen bland utbildningssajter 2017. Ett universitet som liksom Linnéuniversitetet satsar på distansutbildning behöver förstås en riktigt bra webb. Och Linnéuniversitetets nya responsiva sajt lever upp till de högt ställda förväntningarna - den är snygg, tydlig och lätt att navigera. Vi imponeras också av deras podd, Snillen stimulerar, där universitetets forskare intervjuas om spännande ämnen. Det är väl genomfört, kreativt och attraktivt presenterat. Om någon trodde att forskning var torrt kommer den uppfattningen snabbt på skam.
FAKTA:
Sajtansvarig: Kommunikationschef Ingrid Persson, webbsamordnare Elisabet Wartoft
Antal heltidstjänster: Ca 2 plus webbredaktörer
Publiceringsverktyg: Episerver
Sajten är byggd av: Linnéuniversitetet och Meridium
Unika besökare per vecka: ca 70 000
Här är de övriga utbildningssajterna som hör till Sveriges bästa 2017:

Schoolido
Kan utbildning bli mer lättillgänglig? Schoolidos högstadieundervisning är smart, snyggt och smidigt paketerat. Vi hyllade Schoolido i fjol, och de fortsätter göra riktigt bra digital undervisning för Sveriges högstadieelever. Fler ämnen - bland annat svenska som andraspråk - samt smart planeringsverktyg för lärare och dynamiska kursplaner är några av nyheterna i år.

Berghs
När man ska kränga utbildning till framtida digitala experter är en egen stark digital närvaro en riktigt bra grej. Reklamskolan Berghs har gett sin digitala plattform en total översyn och resultatet är utmärkt - modernt, snyggt och lättillgängligt. Stort plus för bra satsning på intressant innehåll, som stärker varumärket ytterligare.

Matteboken
Den fantastiska Matteboken är tillbaka på Topp100 - nu även på arabiska, ett sätt att nå helt nya målgrupper. Vi gillar också den roliga webbserien Beppematik, med barnens egen naturvetenskapliga folkbildare Beppe Singer känd från SVTs Hjärnkontoret. Matteboken fortsätter att göra matte förståeligt - för alla.

Forskning.se
Med kvalitativt innehåll och en form som är läckrare än de flesta tidningsmagasin visar Forskning.se att forskning är både hett och spännande. Såväl de egna redaktionella texterna som universitetens egna forskningsnyheter gör ett utmärkt jobb med uppdraget att sprida forskningsrönen till allmänheten.