Modesajterna tar allt större plats på e-handelstoppen. Och det är inte konstigt – att växa shoppingen till att även omfatta lustfyllt handlande ställer stenhårda krav på modesajterna. Det räcker inte med bara utmärkta produktbilder, tydlig information och riktigt snygg form. Nu börjar allt fler e-handlare även att jobba med innehåll för att driva försäljning. Flera riktigt bra exempel återfinns på årets lista – sajter som anammar ett magasintänk och låter säsongsinspiration eller matnyttiga texter bli ett plattform för presentation av relevanta produkter.
Läs också: Topp100 2016 – De är Sveriges 100 bästa på internet
Ett nytt användande av kundbilder är en annan spännande trend, där flera modesajter utnyttjar möjligheten att publicera kunders produktbilder från sociala medier och låta dessa inspirera och driva försäljning. Smart och snyggt.

Sportamore
Sportamore är sportsajten som höjt tempot rejält det senaste året. Smart innehåll, ny responsiv design och en satsning på egna klädmärken är några av de saker som gör Sportamore till Sveriges bästa e-handelssajt 2016. Eller, skrev vi e-handelssajt? För Sportamore är inte längre bara en e-handelssajt – de betraktar sig som Sveriges största nischsajt för sportintresserade. Den insikten ligger bakom en spännande innehållssatsning som driver både trafik och försäljning – content marketing när den är som bäst. Sportamore är en föregångare i sitt innehållsarbete och vi tror fler kommer följa i deras joggingspår.
Fakta:
Sajtansvarig: Joakim Friedman
Antal heltidstjänster: 130
Publiceringsverktyg: Egenutvecklat
Sajten är byggd av: Sportamore Development Team
Unika besökare per vecka: 600 000
Här är de övriga e-handelssajterna som hör till årets bästa 2016:

Skincity
Skincity lyckas göra hudvård kul, även för den som inte är intresserad från början. En snygg sajt som låter oss shoppa på olika sätt och stöttar kunden med skräddarsydda expertråd.

Junkyard
Junkyard fortsätter att bli enklare, snyggare och bättre – med läcker form, nya sätt att presentera produkter och ytterligare satsning på merförsäljning.

Nelly
Personalisering av startsidan och nya sätt att jobba med innehåll är två av årets nyheter hos Nelly – och vi fortsätter att älska det de gör. Att presentera modet under rubriker som ligger nära kunden är smart och gör shoppingen både kul och inspirerande.

Ellos
Ellos har fått ett väl genomfört ansiktslyft och den gamla postorderjätten håller ställningarna som en av Sveriges bästa e-handelssajter. Komplett information, betyg och bra produktbilder skapar trygghet, medan nya sätt att tipsa om, presentera och samla produkter gör det roligare och lättare att shoppa.

Caliroots
Läcker form och en e-butik som tar sneakers på allvar – vi får till och med se bild på lådan.

Ridestore
Snygg, tydlig, med bra produktbilder och matig information – Ridestore håller stilen. Vi är grymt imponerade av deras 300 000 följare på Facebook, där de postar klipp med olika actionsporter.

Adlibris
Adlibris behåller ställningen som Sveriges bästa nätbokhandel - med fler personliga tips, ett utökat sortiment och en spännande satsning på fysisk butik mitt i centrala Stockholm.

Monki
En sjukt snygg sajt där formspråket verkligen håller ihop – Monkis unika stil avspeglas väl på webben. Under vinjetten #monkistyle fångas kunders bilder upp från sociala medier, presenteras snyggt och blir säljande genom att länka till produktsidorna för de plagg som visas upp.

Nordic Design Collective
En ny, ännu snyggare och givetvis responsiv sajt lyfter fram butikens designprodukter på ett strålande sätt. Exklusiv känsla och produktpresentationer som skapar köpsug.