Receptet för en modern webbplats lär inte vara någon hemlighet för dagens webbutvecklare. Det ska vara snyggt, överskådligt och lättnavigerat. Dessutom ska den helst gå att besöka med mobil, surfplatta och dator utan att upplevelsen för den sakens skull blir annorlunda.

Läs mer: Här är Sveriges bästa sajt 2015

Som webbstrateg på Stockholms stad är Johannes Söderlund välbekant med detta. Han har arbetat med stockholm.se sedan sju år tillbaka och fick tidigare i vår lön för mödan när webbplatsen utsågs till årets bästa sajt av Internetworld.

– Utgångspunkten med allt vi gör på webben är att det ska bli enklare för stockholmarna. Det är också något som har underlättat internt i organisationen, att kunna samlas kring det. Det blir lätt att man tycker väldigt olika när det är många människor involverade och då är det viktigt att kunna samlas kring att invånarna behöver komma i första hand, säger Johannes Söderlund.

Bakom stockholm.se står även byrån Creuna, som bland annat hjälper till med att ta fram formen, ansvarar för interaktionsdesignen och agerar rådgivare. Fredrik Hörnsten, kundansvarig för stockholm.se hos Creuna, menar att det långa samarbetet har varit en av anledningarna till att sajten kommit dit den är. Stockholm och Creuna tog fram riktlinjerna för över åtta år sedan och har sedan dess kontinuerligt arbetat med uppföljning och målsättning.

Creuna
Fredrik Hörnsten på Creuna.

– En intressant sak var att vi då jobbade mot en snäv tidsplan och att vi därför var tvungna att ta fram en betaversion av sajten parallellt med den vanliga versionen, säger Fredrik Hörnsten.

Att arbeta med en kommunal sajt skiljer sig annars en hel del från andra kunder. Fredrik Hörnsten förklarar att det inte går att lägga upp ett a/b-test på samma sätt i en kommunal verksamhet för att utvärdera en ny funktion eller räkna antalet konverteringar. I stället behöver fokus läggas på de mjuka värdena.

För att ändå kartlägga hur väl saker fungerar använder sig Creuna främst av två metoder. Dels analyserar företaget data från Google Analytics, dels genomför man intervjuer och tester med enskilda individer. Det sistnämnda är visserligen tidskrävande men det ger också en djupare förståelse för vilka behoven är.

– För oss handlar det då om att komma fram till grejen. Vi behöver veta hur besökarna hittar informationen och hur de tycker att upplägget är. Sådant blir enklare att ta reda på om vi testar på enskilda användare och sedan pratar med dem.

Topp100
Johannes Söderlund: "För bara några år sedan handlade mycket om att de mobila enheterna skulle komma i första hand, men då blev det begränsningar på desktopsajten. Numera börjar vi med att designa desktopsajten utifrån ett responsivt synsätt."

Johannes Söderlund håller med om att testandet är en stor del av stockholm.se. Exempelvis tittar staden mycket på hur e-handelsbranschen arbetar med det här området. Ett led i detta har varit att använda sig av recensioner på undersidor, där besökarna kort och gott får klicka i om de tycker att information varit till hjälp eller inte.

– Vi kan ju inte jobba med exakt samma metoder, men att försöka se om besöken på stockholm.se varit bra eller dåliga har varit väldigt viktigt för oss när vi utvecklat webben. Generellt sett är inte våra användare mer annorlunda än andra – de vill ju också att det ska gå fort. Därför är det viktigt för oss att ta reda på om det finns delar av webbplatsen som många besöker och som löpande får ett dåligt betyg. Då är det något vi måste utveckla. Kan vi sedan se en skillnad och skruva på det löpande för att få en förbättring är det jättebra.

I nomineringen till utmärkelsen lyfts även den responsiva delen fram. Johannes Söderlund menar att det gäller att skrota tänket att hela tiden utgå från mobilsajten. I stället vill han börja i andra änden.

– För bara några år sedan handlade mycket om att de mobila enheterna skulle komma i första hand, men då blev det begränsningar på desktopsajten. Numera börjar vi med att designa desktopsajten utifrån ett responsivt synsätt. Vi förenklar designen så mycket det går, därefter plockar vi ner den och försöker göra en lika bra mobilsajt.

Topp100
Ur motiveringen till förstaplatsen i Topp100: "Stockholm.se har länge varit en av landets främsta kommunsajter. Men under det senaste året har de höjt sig ytterligare en nivå och därmed gjort sig förtjänta av Sveriges finaste webbutmärkelse. Detta är ett föredöme, inte bara för sajter inom offentlig sektor, utan för alla som vill ge sina besökare en tydlig, konsekvent och strukturerad sajtupplevelse."

Både Johannes Söderlund och Fredrik Hörnsten är av åsikten att det handlar om att skynda långsamt. Nya funktioner ska helst implementeras i lagom takt, och de får heller inte vara för moderna eller annorlunda – då finns risken att en stor del av målgruppen helt enkelt inte förstår.

– Vi arbetar inte efter att framkalla wow-känslor. Besökarna märker kanske inte ens att de använder nya funktioner, det är något vi först ser i efterhand när vi intervjuar dem. Vi försöker inte knäcka en jättelösning hela tiden. I stället vill vi ta det steg för steg, säger Fredrik Hörnsten.

Johannes Söderlund tillägger att det gäller att vårda de redan fungerande funktionerna och att ha tålamod. Alla besökare har inte lika mycket kunskap, och då tar det längre tid att genomföra förändringar.

– En del saker går fortare än andra, exempelvis digitaliseringen av ansökningsprocessen till förskolor. Vi har försökt hålla i det som vi har sett fungerat och byggt vidare på det. Det är hela tiden en balansgång. Är vi för framåt förstår inte människor vad vi vill göra.


Fredrik Hörnsten på Creuna om…

… agila arbetsmetoder
”Vi försöker bryta ner det så att det mesta av arbetet kan ske på dagsbasis för att kunna ha exakt koll på vad som ska göras. Att kunna jobba så nära att vi kan ändra kurs när vi känner att vi tagit felbeslut är nyckeln till framgången. Vårt team har veckomöte med webbteamet på Stockholms stad varje onsdag, på så sätt kan vi ha korta tidscykler och försäkra oss om att vi håller budget”

… behovsanalysen
”Vi arbetar efter en behovsbild där staden ofta står för det övergripande behovet och där vi sedan bryter ner det i beståndsdelar. Det kan bland annat handla om hur det ska bli lättare att få grepp om servicen i Stockholms stad”

… vikten av att anpassa designen till en bred målgrupp
”Det handlar om att se till att sajten fungerar för alla, ända ner på handikappnivå. Exempelvis behöver vi ta hänsyn till hur läsverktygen fungerar om du är synskadad. Mycket handlar om att designa materialet utifrån många kanaler. Vi jobbar mycket med att själva basdesignen ska kunna fungera, därefter kan vi anpassa olika avdelningar med den som utgångspunkt”

Läs mer: Så blir du en vinnare på Topp100-listan

Fakta

I år storsatsar Webbdagarna i Malmö med ett mycket ambitiöst tvådagarsprogram på Clarion Malmö Live. Läs mer och anmäl dig: webbdagarna.se/malmo