Det pratas i dag ofta om att vi lever i ett tjänstesamhälle. Ingenstans på Topp 100 är det så tydligt som i underhållningskategorin. Av de tio på listan är ingen ”bara en sajt”, i stället är de alla tjänsteplattformar vars innehåll i vissa fall inte ens kan nås via den vanliga webben, utan enbart genom företagets app.

Året som gått har för majoriteten av aktörerna på listan handlat om att skruva på sin befintliga plattform, det har inte varit ett år där de stora sprången har tagits. Men ibland räcker det att bygga där man står, och att komma på ett nytt sätt att paketera delar av sitt innehåll för att nå till nästa nivå.

Men inför nästa år hoppas vi få se tecken på att flera av deltagarna på listan är redo att ta ytterligare ett steg i sin ambition att underhålla oss.

Läs mer: Här är Sveriges 100 bästa sajter 2015

SVT

Vinnare: SVT

Att gräva där man står kan ibland räcka alldeles utmärkt. SVT har det senaste året inte lanserat någon revolutionerande ny plattform, men har ändå tagit viktiga steg i att sprida sitt material till flera. Den nya dedikerade appen och sajten för barnmaterial älskas av barnfamiljer, med SVT Flow försöker man nå en ny playpublik och med Apple TV-appen ökar tillgängligheten för SVT:s streamade material ytterligare. Sammantaget gör det att SVT förtjänar titeln som årets underhållare.

Fakta
Ansvarig för sajten/tjänsten: Lena Glaser
Antal heltidstjänster på svt.se/SVT Play: cirka 100 (redaktörer inte inräknat)
svt.se/SVT Play är byggd i: Escenic, Wordpress
svt.se/SVT Play är skapad av: Internt
Antal besökare/starter per vecka: 5.5-6 miljoner unika besökare, 2.5-3 miljoner unika startare

Här är de andra underhållningssajterna som hör till Sveriges bästa 2015:

Acast

Acast

”Alla kan podcasta” har varit ett mantra rätt länge nu. Acast gör ett seriöst försök att ta podcasten till nästa nivå, och hittills ser det lovande ut. Vi följer Acasts utveckling med spänning.

Magine

Magine

Mycket kan sägas om hålen i Magines svenska kanalutbud. Men tittar vi bortom det är Magine en tekniskt mycket välfungerande tv-tjänst på många plattformar med en genial grundtanke. Barnfamiljen får dessutom mycket för pengarna, då flertalet barnkanaler finns i utbudet.

Readly

Readly

Under året som gått har Readly breddat utbudet rejält, och erbjuder nu utöver tidskrifter såväl e-böcker som dagstidningar i sin prenumerationstjänst. Utbudet på de senare områdena är visserligen klent ännu, men vi gillar ambitionsnivån.

Spotify

Spotify

Spotify är tveklöst Sveriges största internationella stjärna bland nättjänster, men 2014 var ett mellanår gällande plattformens utveckling och företaget har tydliga problem med att få tongivande artister på sin sida när berättelsen om musikvärldens framtid skrivs.

Storytel

Storytel

Under året som gått har ljudbokstjänsten Storytel breddat sitt utbud och månadsprenumerationen inkluderar nu även e-böcker. Funktionen att kunna växla mellan ljud- och e-bok under läsningens gång är läcker, och den nya appdesignen har mottagits väl av publiken.

SR

Sveriges Radio

2014 har varit ett år av skruvande på befintliga plattformar på Sveriges Radio, där det som sticker ut mest är satsningen på en podcastredaktion och poddunika programserier. Det är en satsning vi gillar, eftersom radions framtid knappast enbart finns bland etervågorna.

TV 4

TV 4

Den börjar inte kännas nattstånden än, TV 4:s plattform som vi älskade så mycket när den lanserades för några år sedan, men nog tycker vi att TV 4 mer aktivt borde börja tänka på framtiden. Pigga var de dock gällande Apple TV, där de var första svenska aktör på banan i fjol. Mer sådant!

UR

UR

Utbildningsradion fortsätter tänka piggt gällande alternativa plattformar, och lade i fjol ut programserier på Youtube simultant med att de sändes på tv, med kraftigt ökade tittarsiffror som följd. Vi fortsätter följa UR:s äventyr på nätet med spänning.

Viaplay

Viaplay

Viaplay har fortsatt stabilisera sin tjänst och ordnat många bra innehållsavtal under 2014. På plattformssidan har inte så mycket hänt, men att Viaplay alltjämt är Sveriges bästa streamingtjänst står klart. Men varför ingen egen Apple TV-app för er, Viaplay?

Läs mer: Så utser vi Sveriges bästa sajter

Fakta

Årets tema på Webbdagarna Stockholm 24-25 mars är "smarta affärer" – att se bortom klick, likes och snabba affärer för att fokusera på långsiktiga affärsmål genom data och smarta tjänster. Bland talarna finns Youtube-stjärnan Clara Henry och personerna bakom den uppmärksammade #805millionnames-kampanjen med Zlatan. Passa på att säkra din plats, biljetterna är på väg att sälja slut: www.webbdagarna.se/stockholm