En organisation måste snabbt och effektivt förmedla sitt budskap och uppmana till engagemang, utan att skriva besökaren på näsan. Våra svenska organisationer och politiska partier bjuder i de flesta fall inte på något extra i innovationsväg, men de gör generellt sätt ändå ett bra jobb på nätet. Vi noterar att många organisationer har blivit ännu bättre på att föra ut sina budskap med hjälp av sociala medier. Sociala medier har blivit en ännu viktigare kanal för att informera om verksamheten och värva nya medlemmar under det gångna året.

Socialdemokraterna

Vinnare: Socialdemokraterna

Det tar emot att peta en valvinnare från tronen och Socialdemokraterna blir årets bästa organisation på nätet även i år. Den modernt utformade och överskådliga sajten förmedlar tydligt partiets budskap samtidigt som den bjuder på ett utmärkt nyhetsflöde. Det känns verkligen som om man är med ”där det händer” när statsministern är ute och reser i världen.

Fakta
Sajtansvarig: Charlotta Ulvenlöv
Antal heltidstjänster: 5 stycken  
Publiceringsverktyg: EpiServer
Sajten är byggd av: Avantime
Unika besökare per vecka: 30 000

Här är de övriga organisationerna som är bland de bästa på nätet 2015:

Svenskt näringsliv

Svenskt näringsliv

Det är en massiv mängd information som möter besökaren på Svenskt näringslivs effektiva sajt. Tur då att strukturen är logisk och att man lyfter fram sökrutan högt upp på startsidan. Plus i kanten för att man satsar på en egen Play-tjänst med rörligt material.

Cancerfonden

Cancerfonden

Cancerfonden närmar sig det svåraste av ämnen på ett tydligt och respektfullt sätt. Genom att lyfta fram andra som engagerat sig och redovisa deras gåvor, uppmanar man till engagemang från besökarens sida. Här finns massor av information om olika cancersjukdomar, aktuell forskning samt möjlighet att lära känna människor med erfarenhet av cancer.

Miljöpartiet

Miljöpartiet

Rakt på sak och utan krusiduller. Miljöpartiets sajt är lättöverskådlig och för fram partiets kärnbudskap på ett utmärkt sätt. Sociala medier lyfts fram på ett föredömligt sätt, högt upp på startsidan, något för andra att ta efter tycker vi.

Scouterna

Scouterna

Det är busenkelt att hitta närmaste scoutkår och information om vad ett medlemskap i scouterna innebär på den här sajten. Antalet funktioner är få, men ibland är enkelhet rätt väg att gå.

Fakta

Årets tema på Webbdagarna Stockholm 24-25 mars är "smarta affärer" – att se bortom klick, likes och snabba affärer för att fokusera på långsiktiga affärsmål genom data och smarta tjänster. Bland talarna finns Youtube-stjärnan Clara Henry och personerna bakom den uppmärksammade #805millionnames-kampanjen med Zlatan. Passa på att säkra din plats, biljetterna är på väg att sälja slut: www.webbdagarna.se/stockholm