Skistar.com utsågs till Sveriges bästa resesajt på årets Topp100-lista. Motiveringen löd: Det här är en sajt som bestämt sig för att vara med sina användare hela vägen. Från idé, genom planering och hela vägen under semestern. Du kan tävla, kommunicera och shoppa, inte konstigt att 120 000 användare gett sig hän. Årets vinnare i kategorin resesajter har tagit både innehåll och teknik till en ny nivå och lyckas vara en självklar följeslagare från soffa till backe.

För Nintetech drog projektet med nya Skistar.com igång på allvar i juni 2013. Deadline för den färdiga sajten var redan under mitten av hösten samma år – en väldigt tajt tidsplan för att bygga en helt ny sajt till en stor organisation, dessutom under semestertider.

För att få ihop det jobbade man hårt med förarbetet under juni för att kunna sätta igång och bygga på allvar efter semestrarna.

– I och med att det var en så aggressiv tidsplan så var det viktigaste i början att vi skulle ha en spikad design och spikade funktionella specar på alla olika sidtyper på sajten för både mobilt och desktop, säger Robert Hedell projektledare för Skistar.com på Ninetech.

– Det är inte bara en redesign utan allt är nytt, bokningssystemet som utvecklats av våra kollegor Adeprimo är nytt, designen och funktionerna är nya. Den nya sajten är responsiv och byggd på Episerver 7. Vi lyfte inte över något från den gamla sajten så det var ett stort jobb.

För Skistar var tidsplanen inte förhandlingsbar. Eftersom de flesta bokar sina skidresor på hösten så gällde det att den nya sajten skulle vara redo till bokningstopparna. Att lansera ett nytt bokningssystem och sajt mitt under den mest hektiska perioden var inte att tänka på.

– Den största utmaningen i det här projektet var tiden. Funktioner och teknik kan man alltid lösa men tid kan man inte trolla med.

– Det svåraste var att säkerställa att alla inblandade gjorde rätt saker vid rätt tidpunkt. Det var en utmaning att ha helikopterperspektivet. Eftersom många saker i ett sånt här projekt måste haka i varandra som kugghjul så gällde det att allt klaffade för att vi skulle få ihop det till deadline. Till exempel måste Skistars redaktörer ha gott om tid att skapa bilder och texter till den nya sajten.

Ninetech har jobbat med Skistar i sju år. Själv har Robert Hedell jobbat med skidresejätten i tre och ett halvt år.

– Det jag är extra nöjd med är det tajta samarbetet mellan oss, Skistar och Adeprimo som bygger bokningssystemet. Det är ett sammansvetsat team och väldigt prestigelöst. Det är oviktigt vem som är anställd av vem utan alla jobbar tillsammans mot samma mål. Det är verkligen ingen självklarhet att det är så.

– I och med att vi jobbat med Skistar länge så förstår vi varandra på ett väldigt bra sätt. Vi har lätt att förstå vad de vill ha. Även när de kanske inte vet exakt själva.

Vad har ni lärt er i projektet?

– Den största lärdomen är att det faktiskt går att leverera en bra webb under en riktigt tajt tidsplan, under rätt förutsättningar. Men det är förstås inte alltid optimalt och det gäller att inte börja tro att man är odödlig bara för att man gjort det en gång.

Hur ska en bra kund vara?

– Den viktigaste är att en kund är beslutsmässig och tydlig. Att kunna ta beslut är jätteviktigt för att komma framåt. Sedan ska en bra kund vara öppen för diskussion om förändringar och förenklingar under resan. Att kunna lyssna med ett öppet sinne om det dyker upp saker som man kanske behöver ändra på även om det kan påverka budget och tidsplan.

Fakta

Sajtansvarig: Mattias Persson

Antal heltidstjänster: 10

Publiceringsverktyg: Episerver 7, bokningen är egenutvecklad

Sajten är byggd av: Inhouse, Ninetech, AdePrimo

Unika besökare per vecka: 200 000