Svd.se utsågs till en av Sveriges bästa sajter på 2014 års Topp100-lista. Motiveringen löd: ”Kompetent och stabil nyhetssajt. Vi tjusas av nya vältänkta funktioner som till exempel att sajten på ett smart sätt berättar för besökaren när nya artiklar publicerats, eller nyhetssvepet som snyggt och prydligt låter oss få koll på dagens viktigaste nyheter på fem minuter. Svd.se bjuder dessutom på en snygg och väl fungerande mobil upplevelse.”

Oktavilla har jobbat tillsammans med Svenska Dagbladet för att utveckla digitala tjänster sedan 2010. De var med och utvecklade Svd.se:s senaste redesign av 2011, funktionen Svepet 2013 och redesign av mobilsajten slutet av 2012.

Det senaste gemensamma projektet var Svd Näringslivs Börsforum. Ett arbete som påbörjades våren 2013. Forumet lanserades sedan i januari 2014 och är en helt responsiv tjänst där användarna kan diskutera aktier och börshändelser i en avskalad och enkel miljö.

– Vår idé var att skapa ett forum som inte kändes som ett traditionellt forum. Forum är ju annars lite av internets baksida designmässigt. De ser ofta ut att ha stannat kvar på 90-talet. Ofta har de massor av funktionalitet intryckt på en liten yta, säger Alexis Fellenius, designer och front end-utvecklare på Oktavilla.

Han berättar att ett av målen med Börsforum var att det skulle vara en låg tröskel för att gå in och läsa och kommentera.

– Vi prioriterade utifrån det som är viktigast för besökaren, att snabbt och enkelt kunna läsa och diskutera. Det skapar en enklare och tillgängligare upplevelse. Man slipper dessutom plottrigheten som ofta kännetecknar forum.

Alexis Fellenius tycker att de lyckades bra med den målsättningen.

– Jag är nöjd med att vi lyckades hålla den begränsade funktionaliteten. Och att vi också lyckade bygga ett forum som funkar i alla skärmstorlekar

Men att skapa ett responsivt forum som ska finansieras med annonser var inte utan utmaningar.

– En utmaning var att få annonserna att funka i alla olika skärmstorlekar. Då behövde vi ladda in olika annonser beroende på vilken enhet besökaren använde. Det finns det ju andra som gör men det var kul att få testa själv och se att det går.

Samarbetet mellan byrån och Svenska Dagbladet fungerade väl.

– Svd är väldigt kompetenta och lyhörda.

Hur ska en bra kund vara?

– Det är viktigt att det finns förtroende åt båda hållen och att man jobbar prestigelöst tillsammans för att skapa en bra tjänst. Sedan är det bra att arbeta långsiktigt och strategiskt med byrån. Då får man en bättre förståelse för kundens behov.

Fakta

Typ av sajt: nyhetssajt
Sajtansvarig: Ingen uppgift
Antal heltidstjänster: cirka 25
Publiceringsverktyg: Escenic
Sajten är byggd av: Eget utvecklingsteam samt Oktavilla
Unika besökare per vecka: 1,4-1,5 miljoner