Chef.se utsågs till Sveriges bästa tidskriftssajt av Internetworld på årets Topp100-lista. Motiveringen löd: ”Nylanserad snygg och pigg sajt som visar på ett bra sätt hur mindre mediaaktörer kan skapa sig ett avtryck på nätet. Med vältänkt struktur, innehåll och tilltal lyckas Chef.se få även den med måttligt intresse för ledarskapsfrågor att bli engagerad.”

Skärmdump

Intellecta Corporate började jobba med Tidningen Chef.se under hösten 2012. Den nya sajten lanserades i början av 2013.

– För att rusta Chef inför en framtid som går mer och mer mot det digitala började vi med att arbeta fram en offensiv digital strategi. Därefter jobbade vi fram ett koncept och en webbplats baserad på strategin, säger Jonatan Fried, projektledare på Intellecta Corporate.

Att vara en nischad tidskrift som vill nå ut på nätet är dock inte så enkelt.

Foto
Jonatan Fried.

– Utmaningarna för Chef är i hög grad de samma som för många andra i mediabranschen. Digitaliseringen har inneburit en ökad konkurrens om annonspengar och uppmärksamhet. Samtidigt når många medier i och med sina digitala kanaler fler personer än någonsin. Att få intäkterna att öka i samma takt som räckvidden och ambitionen är dock inte helt lätt.

– Den största utmaningen var därför att hitta bra annonslösningar som fungerar och skapar värde för såväl användare på olika plattformar som för redaktion och annonsavdelning. Det är ett område som kräver ständig omsorg och utveckling och som alltid kan bli bättre.

Vad är ni särskillt nöjda med i projektet?

– Chefer är en både ansvarstyngd och stressad målgrupp som kräver snabba och precisa svar på det de efterfrågar. Det ställer stora krav på en snabb, tydlig och flexibel sajt. Att alla målgrupper, såväl interna som externa, har svarat positivt på förändringen, ger oss anledning att vara nöjda. De utmärkelser som vi har fått, bland annat av Internetworld, är ett kvitto på att vårt hårda arbete landat rätt.

Jonatan Fried är också nöjd med samarbetet mellan byrå och kund.

– Vårt samarbete med Chef fungerar väldigt väl. Den stora framgångsfaktorn är nog att vi bemannat projektgruppen med konsulter som har en redaktionell bakgrund. När alla i projektet pratar samma språk och delar erfarenheter, både vad gäller synen på innehåll och på det affärsmässiga, blir projektarbetet mycket enklare och roligare.

Hur ska en bra kund vara?

– Kunnig, ambitiös och lösningsorienterad.

Fakta

Sajtansvarig: Kristofer Steneberg, sajtägare och redaktionschef, Calle Fleur, webbredaktör och Maria André, webbredaktör
Antal heltidstjänster: Ingen uppgift
Publiceringsverktyg: Wordpress
Sajten är byggd av: Intellecta
Unika besökare per vecka: 18 000