Socialdemokraterna.se utsågs till bästa organisationssajt när Internetworld korade Sveriges bästa sajter på årets Topp100-lista. Det var femte året i rad som sajten prisades. Motiveringen löd: ”Det är supervalår 2014 och det märks. Här satsas det med kraft och energi. Trots att de sociala medierna säkert får ännu mer uppmärksamhet inför valet har denna sajt ett modernt formspråk, mycket video och givetvis massor av kopplingar till Twitter och Facebook.”

Det närmar sig valet 2014 och Socialdemokraternas sajt fick förra året en rejäl redesign. Bakom står Socialdemokraternas mångåriga samarbetsparter Avantime som började arbeta med redesignen på våren 2013. Tillsammans arbetade man fram ett nytt koncept som skiljde sig väldigt mycket från den gamla sajten.

Foto

– Sajten gick från att ha haft fokus på nyheter till att sätta budskap och fördjupning i politiken i centrum, säger Oscar Karlsten.

Förändringen handlar om att tydligt kommunicera till dem som vill veta mer om partiets politik med det givna målet att vinna valet 2014.

Skärmdump

En utmaning var att prioritera bland alla områden inom Socialdemokraterna som vill synas på sajten.

– Alla olika grupper och avdelningar brinner ju för sina frågor. Men det är ett också en ganska klassisk utmaning och något vi är vana vid, säger Oscar Karlsten.

Eftersom Avantime har jobbat länge med Socialdemokraterna så hade man med sig en hel del information om hur besökarna använder och interagerar med sajten.

– Det blir enklare att prioritera när man har hårda fakta om vad folk verkligen söker efter och klickar på. Men sedan måste man förstås chansa på sådant som man inte kan se svart eller vitt ännu men som man kan anta kommer att ske. Ett exempel på det är att mobilanvändandet skulle öka från valet 2010 till 2014, säger Oscar Karlsten.

Skärmdump

Tidigare hade Socialdemokraterna en separat mobilwebb men den nya sajten är responsiv vilket var en viktig utgångspunkt i omgörningen. Innehållet är dock detsamma oavsett hur man tittar på sajten.

– Innehållsmässigt är sajten densamma i mobil och dator. Det är ett resultat av att sajten är enkel och avskalad i upplägget från början. Då fungerar samma information även i mobilen, säger Oscar Karlsten.

Vad är ni mest nöjda med?

– Design och kommunikation på sajten är vi sjukt nöjda med. Sajten är väldigt lätt att ta till sig. Den känns inte som en tung politiksajt. Rent funktionellt är vi väldigt nöjda med navigationen och många mindre detaljer som underlättar för besökarna.

Hur fungerade samarbetet med Socialdemokraterna?

– Det har varit väldigt enkelt på grund av att vi jobbat så länge ihop. Jag har haft samma person som beställare sedan 2009 och det skapar en tillit som behövs för att kunna göra ett riktigt bra jobb. Vi känner varandra så pass bra att hon vet vad jag är bra på och jag vet vad hon är bra på. Socialdemokraterna är väldigt professionella som beställare och duktiga på det de gör.

Hur ska en bra kund vara?

– En viktig sak är att de har en tydlig målbild av vart de är på väg och var de vill. Det är jätteviktigt att veta för alla som är med i ett projekt. En bra kund öppnar också rätt dörrar i organisationen så att byrån kan prata med rätt personer. Sedan ska en bra kund vara strukturerad och kunna hålla ihop projektet från sin sida och ta de beslut som behövs. Till sist är det viktigt med tillit. Om man har valt och ta in en byrå så ska man lita på att de kan det de gör.

Fakta

Sajtansvarig: Charlotta Ulvenlöv
Antal heltidstjänster: 3
Publiceringsverktyg: Episerver
Sajten är byggd av: Avantime
Unika besökare per vecka: 30 000