Destination Uppsala utsågs till bästa turistsajt när vi korade Sveriges bästa sajter på 2014 års Topp100-lista. Motiveringen löd: ”Med ett bra innehåll i snygg förpackning går det uppenbarligen att med små medel slå världen med häpnad. Uppsalas nya, responsiva turistsajt har en smart design och fungerar mycket bra i mobila enheter. Texter och bilder är av hög kvalitet och all information nås inom ett par klick. Resultatet är ett stort lyft för en stad som bortsett från universitetet brukar ha svårt att profilera sig. Destination Uppsala är därför Sveriges bästa turistsajt år 2013.”

Patric Thulin, cd på Phosworks.
Patric Thulin, cd på Phosworks.

– När vi fick jobbet så var uppdraget faktiskt att göra Sveriges bästa destinationssajt. Det kan låta förmätet. Men Destination Uppsala hade det som ett tydligt mål. För oss båda betydde det här priset otroligt mycket, säger Patric Thulin, Creative Director på Phosworks.

Phosworks anlitades av Destination Uppsala för cirka ett och halvt år sedan.

– Destination Uppsala kom till oss för att de har som uppdrag att sätta Uppsala på kartan. Och just det har ju varit lite svårt tidigare eftersom Uppsala förknippas mest med universitetet. Så det var en stor del av uppdraget att marknadsföra Uppsala som något mer än en universitetsstad. Om du inte är längst norrut eller en kustkommun eller en ö så är det svårt att utmärka sig. När man bara är i mitten är det en utmaning att motivera varför folk ska resa hit, säger Patric Thulin.

Tillsammans med Destination Uppsala gjorde Phosworks flera workshops för att hitta fram hur man ville kommunicera och vilka målgrupper man skulle rikta in sig på. Huvudmålgrupperna man valde att satsa på blev de så kallade whops (wealthy, healthy older people) och dinks (double income no kids). Eftersom det fanns många idéer kring hur man skulle visa upp Uppsala, och många parter som ville synas gällde det att prioritera vilken information man skulle fokusera på.

– Destination Uppsala var bra på att ta ner all input till en bra beställning.

För att visa upp annat än det människor vanligtvis förknippar med Uppsala använde man sig bland annat av ett starkt bildspråk.

Skärmdump

– Uppsala är väldigt förknippat med universitetet, domkyrkan och slottet. Vi har försökt att jobba med bildserier som sätter en annan bild av Uppsala.

Att anpassa sajten till olika skärmstorlekar var en annan viktig faktor.

– För ett och ett halvt år sedan var det lite av en utmaning att jobba responsivt. Även om vi kan det idag så var det så pass länge sedan att då var det inte lika självklart i alla projekt.  

Patric Thulin är mycket nöjd med samarbetet med Destination Uppsala.

– De har haft höga mål. Och de har gett oss tämligen stora friheter och varit lyhörda för nya idéer.

Hur ska en bra kund agera?

– En viktig sak är att om man kontaktar ett företag som oss så måste man också låta det företaget göra det de är bra på. Lika mycket som vi måste sätta oss in i vad kunden och projektet handlar om så är det bra om kunden förstår vad vi kan och hur vi jobbar.

Fakta

Sajtansvarig: Vd Tiina Mykkänen, driftsansvarig Paulina Bengtsson
Antal heltidstjänster för driften av sajten: 1
Publiceringsverktyg: Episerver 7
Sajten är byggd av: nearU, design av Phosworks
Antal unika besökare per vecka: 4 500