I artikelserien Byrån bakom träffar vi leverantörerna bakom sajterna som prisats på årets Topp100-lista.

Försvarsmaktens sajt prisades nyligen som bästa myndighetssajt på 2014 års Topp100-lista, med motiveringen: “Här kan besökare hitta information om allt från hur man söker militära utbildningar, till kontakter och stöd för anhöriga och intervjuer med veteraner (...) Trots sin vidd är sajten tydlig i sin struktur, som fungerar lika bra på mobilen som på större skärm.”

För den digitala kommunikationsbyrån Ottoboni började arbetet med Försvarsmaktens nya sajt år 2012, när de fick Försvarsmakten som kund via offentlig upphandling. Det fanns en del koncepttänk som de tidigare leverantörerna Knowit och Acne hade tagit fram, men en del av detta hade hunnit bli inaktuellt.

Foto
Sofia Sterner, projektledare på Ottoboni.

– Försvarsmakten har som mål att ligga i framkant rent tekniskt, så vi bestämde tidigt att vi ville bygga sajten fullt responsiv på en då osläppt version av det publiceringssystem som Försvarsmakten använder. Så vi jobbade i en betaversion av Episerver 7, säger Sofia Sterner, projektledare på Ottoboni.

Skärmdump

Ottoboni arbetade fram den nya sajten som består av tre olika delsajter; myndighetswebben, bloggportalen och rekryteringswebben. Den sistnämnda är en väldigt viktig del av Försvarsmaktens webbnärvaro och där tog Ottoboni fram ett nytt eget koncept.

– Om man ser på Försvarsmakten idag jämfört med för några år sedan så befinner de sig i ett helt annat läge, dels för att värnplikten är borta och dels på grund av de krav samhället ställer på transparens när allt finns tillgängligt i digitala kanaler. Så därför gällde det att hitta ett intressant och interaktivt sätt att kommunicera kring rekrytering, säger Sofia Sterner.

Skärmdump

Ett exempel på detta är ”Befattningsguiden” där besökaren på ett lekfullt sätt får vägledning till passande befattningar inom Försvarsmakten.

De tre olika delsajterna riktar sig till olika målgrupper, men ska samtidigt hänga ihop. En utmaning för Ottoboni var att hitta sätt att koppla ihop dem med varandra, bland annat genom att korslänka relaterat innehåll.

Att bygga en sajt i en betaversion av Episerver skapade förstås vissa utmaningar. Särskilt var det en tredjepartsplugin som skapade problem och orsakade förseningar, berättar Sofia Sterner.

Skärmdump

Vad är ni särskilt nöjda med hittills i projektet?

–Vi är väldigt nöjda med Rekryteringswebben i sin helhet - konceptuellt, visuellt och med den responsiva lösningen.

– Det är också roligt att jobba med Försvarsmakten eftersom de är väldigt engagerade i sina digitala kanaler. Sajterna är centrala för dem, så vi har deras fulla uppmärksamhet. Sedan litar de på oss och vår kompetens vilket är väldigt bra.

Hur ska en riktigt bra kund vara tycker du?

– En riktigt bra kund är precis som Försvarsmakten är: genuint intresserad och engagerad, vill förstå helheten och är lika involverad som teamet på byrån. En bra beställare behöver inte förstå allt när det kommer till detaljerna och till tekniken men det är viktigt med en öppen dialog och att då våga lita på kompetensen hos den digitala byrå man valt. Som Försvarsmakten gjort.

Läs även: "Vi är särskilt nöjda med det responsiva"

Fakta

Sajtansvarig: Niklas Englund, Anders Sjödén, Johannes Hellqvist, Mattias Robertson (innehållsansvarig)
Antal heltidstjänster: 4
Publiceringsverktyg: Episerver CMS 7 (myndighet och rekrytering), Wordpress (bloggportal).
Sajten är byggd av: Ursprungligen Know IT/Acne men färdigutvecklad och lanserad av Ottoboni på grund av avtalsbyte.
Unika besökare per vecka: 225 000