Årets bästa sajt: Aftonbladet

Det blir inte alltid fullträff. Men det kommer alltid något nytt runt hörnet. Och det är denna tradition att vara tidigt ute och testa nytt som skapat Aftonbladets unika ställning i Mediesverige. Det faktum att vi har Aftonbladet.se på den svenska webben är en ynnest. Det innebär att utvecklingen drivs på. Det är svårt att konkurrera. Men de som gör de blir garanterat bättre av att försöka utmana en så värdig mästare.


Kategorivinnare Topp100 2014 (klicka på kategorin för att se samtliga nominerade):

Årets e-handelssajt:

Sportamore
En sportbutik med en helt egen identitet. Sportamore har skapat en e-handelssajt som är grym på merförsäljning och inspiration. Här stannar vi länge och kollar in betydligt fler produkter än de vi kom dit för. Det gör uppenbarligen andra också att döma av den sociala närvaron på sajten som syns på ett föredömligt sätt. Sajten funkar riktigt bra i mobilen och utcheckningen är supersmidig.

Årets livsstilssajt:

Feber
Det moderna livsstilsmagasinet. En sajt som verkligen lever och verkar i harmoni med nätkulturens snabba strömningar. Feber-nätverket levererar digitalt tidsfördriv av internationellt snitt.

Årets tidskriftssajt:

Chef
Nylanserad snygg och pigg sajt som visar på ett bra sätt hur mindre mediaaktörer kan skapa sig ett avtryck på nätet. Med vältänkt struktur, innehåll och tilltal lyckas Chef.se få även den med måttligt intresse för ledarskapsfrågor att bli engagerad.

Årets kommunsajt:

Karlstad.se
Välgjort, responsivt, tydligt. Denna kommun har allt man kan förvänta sig - och önska sig 2013. Inte minst en riktigt bra mobilsajt. Här har vi en sajt som verkligen visar vägen för hur många fler svenska kommuner borde ta sig an de digitala möjligheterna.

Årets organisationssajt:

Socialdemokraterna
Det är supervalår 2014 och det märks. Här satsas det med kraft och energi. Årets organisationssajt satsar med kraft och energi. Även om slaget om väljarna framförallt kommer att ske i de sociala medierna så har Socialdemokraterna en bra bas i denna sajt med ett modernt formspråk, mycket video och givetvis massor av kopplingar till Twitter och Facebook.

Årets myndighetssajt:

Försvarsmakten
En sajt lika stram och stilig som en soldat i paraduniform representerar den svenska försvarsmakten. På sajten, som fått ny design under året, finns ett rikt innehåll. Här kan besökare hitta information om allt från hur man söker militära utbildningar, till kontakter och stöd för anhöriga och intervjuer med veteraner. Forsvarsmakten.se ger också en utmärkt inblick i Försvarets verksamhet genom bloggar, däribland en utmärkt fotoblogg. Trots sin vidd är sajten tydlig i sin struktur, som fungerar lika bra på mobilen som på större skärm.

Årets prisjämförelsesajt:

Prisjakt
Från början var Prisjakt en smal sajt som fokuserade på hemelektronik. Idag är den en bred sajt där vi kan prisjämföra såväl kosttillskott som resor, vid sidan av plasmaskärmar och hemmabiosystem. På en riktigt bra prisjämförelsesajt är priset bara en variabel av många. Det handlar minst lika mycket om omdömen från andra kunder, specifikationer, lagerstatus och tillgänglighet. Allt det där får vi hos Prisjakt. Filtreringen är både enkel att använda och superavancerad när det behövs, vilket gör det lätt att hitta precis de produkter som passar våra behov bäst.

Årets matsajt:

Mathem
Sveriges bästa matsajt gör det busenkelt att handla hem allt vad hushållet behöver. Med det nya söket kan vi veckohandla enklare än någonsin, utan att behöva klicka in på en enda produktsida. Och med den nya, personliga startsidan ligger varor vi handlar ofta lättplockade och klara direkt när vi loggar in. Dessutom utökar Mathem samarbetet med olika receptsajter, så att vi kan få varor och recept hemlevererade från ännu fler sajter.

Mathem är svensk e-handel i sitt esse - och en sajt som gör livet lättare för alla som hellre gör något annat än att trängas i matbutiken en kulen måndagskväll.

Årets träning- och hälsosajt:

Sats.se
Från gymsajt till hälsoguru - när Sats.se tar ett helhetsgrepp på kundernas hälsa blir det riktigt bra. Med Sats webb och app kan vi både boka och föra statistik över all vår motion, och samtidigt få kostråd och recept. Sats.se gör Sats till mer än bara ett gym - de blir en one-stop-shop för träning och hälsa. Att låta kunderna mäta även annan träning än den som utförs på det egna gymmet är ett smart drag i löpartrendens tidevarv. Sats.se är ett föredöme för svenska träningsföretag - hos Sats blir webbtjänsten ett säljargument i sig.

Årets underhållningssajt:

Spotify
År 2013 visade sig Spotify på allvar mogna uppgiften att tampas med bolag som Apple och Google på den globala musikarenan. Under året har flera viktiga utvecklingssteg tagits – webbtjänsten är igång, appar för nya plattformar har introducerats, Spotify har flyttat in på instrumentbrädan i bilar och vi har fått bättre möjligheter att upptäcka och dela med oss av musik. Spotify är en streamingtjänst för musik på världsnivå – och därför värdig segrare i Internetworlds underhållningskategori.

Årets turistsajt:

Destination Uppsala
Med ett bra innehåll i snygg förpackning går det uppenbarligen att med små medel slå världen med häpnad. Uppsalas nya, responsiva turistsajt har en smart design och fungerar mycket bra i mobila enheter. Texter och bilder är av hög kvalitet och all information nås inom ett par klick. Resultatet är ett stort lyft för en stad som, bortsett från universitetet, brukar ha svårt att profilera sig. Destination Uppsala är därför Sveriges bästa turistsajt år 2013.

Årets söksajt:

Hitta
Att vara en ledande sökmotor kräver både bra rådata och en ständig anpassning till hur den som söker beter sig. Årets vinnare fortsätter att ständigt utvecklas och har det senaste året blivit bättre på felstavningar samt lagt till tjänster som ska hjälpa användarna på traven. Att man samtidigt också utökat mängden information om sökresultaten visar att det här är en sajt som inte nöjer sig.

Årets resesajt:

Skistar
Det här är en sajt som bestämt sig för att vara med sina användare hela vägen. Från idé, genom planering och hela vägen under semestern. Du kan tävla, kommunicera och shoppa, inte konstigt att 120 000 användare gett sig hän. Årets vinnare i kategorin resesajter har tagit både innehåll och teknik till en ny nivå och lyckas vara en självklar följeslagare från soffa till backe.

Årets utbildningssajt:

Antagning.se
Förvirringen är inte sällan total när man bestämmer sig för att börja studera. Vad, hur och när är stora frågor som dessutom ofta behöver svar på kort tid. Att det då finns en sajt som både lättsamt och strukturerat hjälper dig visar att bra digitala lösningar verkligen kan göra skillnad. Det här hade kunnat vara hur hopplöst som helst, istället är det hur bra som helst.

Årets bank- och försäkringssajt:

If
Det är snyggt, det är tydligt och som besökare vill man stanna kvar och kolla lite till. Samtidigt är grundfunktionerna aldrig mer än ett klick bort. Oavsett från vilken enhet besökaren kommer står alltid användaren i fokus. Om fler sajter i Sverige såg ut så här hade vi alla varit lite mindre frustrerade. Årets vinnare i kategorin bank och försäkring är If.se.

Årets nyhetssajt:

Aftonbladet
Aftonbladet är en klart lysande stjärna på en annars mörk mediahimmel. När andra backar in i framtiden gasar Aftonbladets nyhetsmaskin för fullt. Här är en aktör som är lika självklar i mobilen som i surfplattan eller datorn. Aftonbladet behärskar sin traditionella kvällstidningsgenre till fullo. Men är också en aktör som modigt breddar varumärket med nya format i text, webb-tv och sociala medier.

De sajter som fått årets hederspris hittar du här