Årets bästa organisationssajt: Socialdemokraterna

Det är supervalår 2014 och det märks. Här satsas det med kraft och energi. Trots att de sociala medierna säkert får ännu mer uppmärksamhet inför valet har denna sajt ett modernt formspråk, mycket video och givetvis massor av kopplingar till Twitter och Facebook.

  • Sajtansvarig: Charlotta Ulvenlöv
  • Antal heltidstjänster: 3
  • Publiceringsverktyg: Episerver
  • Sajten är byggd av: Avantime
  • Unika besökare per vecka: 30 000


Här är de andra organisationssajterna som också tillhör Sveriges bästa:


Scouterna



Det är inte svårt eller dyrt att göra rätt. Det visar Scouterna, när de gjort en sajt som är rakt på sak, tydlig och med funktionalitet som egentligen alla borde använda. Karttjänster, mobilanpassning, massor av resurser och så vidare.
  • Sajtansvarig: Ludvig Hansson / Anna Nilsson
  • Antal heltidstjänster: 2
  • Publiceringsverktyg: Wordpress
  • Sajten är byggd av: Hippies
  • Unika besökare per vecka: 10 000

LO



Svensk fackföreningsrörelse är stor och gör massor av saker. Det skulle kunna bli ett bekymmer. Men inte för LO. Visst är det omfångsrikt och mycket av allt. Men det är snyggt, pedagogiskt och modernt.
  • Sajtansvarig: Jonas Wall
  • Antal heltidstjänster: 3
  • Publiceringsverktyg: P3
  • Sajten är byggd av: DL2 samt Hemma
  • Unika besökare per vecka: 100 000 (januari 2014)

Miljöpartiet

Miljöpartiet har länge gått sin egen väg med sin sajt, med ett långt löp och ganska få ingångar. Istället är det prioriterat och utvalt. Vi gillar det förhållningssättet, speciellt när det är så här snyggt presenterat. Men snälla: köp loss miljopartiet.se, innan någon annan gör det.

Sajtansvarig: Johan Schiff
Antal heltidstjänster: En under 2013. Tre under valår 2014. (Lokalt webbansvariga borträknade)
Publiceringsverktyg: Drupal 7
Sajten är byggd av:
- Design: Oktavilla
- Teknik: Bricco
Unika besökare per vecka: Cirka 9 000

Folkpartiet

Äntligen tar Folkpartiet webben in i värmen igen och uppdaterar den inför supervalåret. Det känns modernt, tidsenligt och givetvis byggt med responsiv design. Låt oss föreslå en liten satsning på bildbudgeten också så kommer detta att bli riktigt, riktigt bra.

  • Sajtansvarig: Markus Forslund
  • Antal heltidstjänster: 1
  • Publiceringsverktyg: Episerver cms
  • Sajten är byggd av: Netrelations AB
  • Unika besökare per vecka: 6500

Fakta

Vinnare i omröstningen på Internetworld.se: Scouterna