Årets bästa turistsajt: Destination Uppsala
Med ett bra innehåll i snygg förpackning går det uppenbarligen att med små medel slå världen med häpnad. Uppsalas nya, responsiva turistsajt har en smart design och fungerar mycket bra i mobila enheter. Texter och bilder är av hög kvalitet och all information nås inom ett par klick. Resultatet är ett stort lyft för en stad som bortsett från universitetet brukar ha svårt att profilera sig. Destination Uppsala är därför Sveriges bästa turistsajt år 2013.
- Sajtansvarig: Vd Tiina Mykkänen, driftsansvarig Paulina Bengtsson
- Antal heltidstjänster för driften av sajten: 1
- Publiceringsverktyg: Episerver 7
- Sajten är byggd av: nearU, design av Phosworks
- Antal unika besökare per vecka: Cirka 4 500
Här är de andra turistsajterna som också tillhör Sveriges bästa:
Gröna Lund

Huvudstadens främsta nöjesinrättning har byggt en ny sajt som fungerar strålande. Innehållsrikt, luftigt och väl integrerade sociala medier. Dessutom med en rolig widget för åkattraktioner där du utifrån valda kriterier presenteras exakt de attraktioner som passar dig. Sällan har ett nöjesfält framstått som ett sådant nöje.
Sajtansvarig: Gröna Lund, Johanna Kjellser
Antal heltidstjänster för sajten: 1
Publiceringsverktyg: Episerver CMS 6
Sajten är byggd av: Pool
Antal unika besökare i veckan: Cirka 150 000 under högsäsong
Göteborg.com

Göteborg.com fortsätter att leverera en turistsajt av yttersta klass. I år har fokus legat på justeringar och detaljer, bland annat har appen fått ett utbyggt offlineläge vilket många utländska besökare efterfrågat.
- Ansvarig för Göteborg.com: Anders Fahl
- Antal heltidstjänster: 3
- Publiceringsverktyg: Episerver (bokningssystem från Citybreak)
- Sajten är byggd av: CP+B och Visit Technology samt ett stort internt arbete.
- Antal unika besökare per vecka: Cirka 50 000
Nordiska museet

Nordiska museet har byggt om sin sajt under 2013, och lyckas så bra med presentationerna av museets utställningar att ett fysiskt besök nästan känns överflödigt. Vi är inte helt övertygade om att det var resultatet museet önskade sig, men tackar hur som helst för en mycket bra webbplats.
- Sajtansvarig: Anders Svensson
- Antal heltidstjänster för driften: 1
- Publiceringsverktyg: Drupal
- Sajten är byggd av: Happiness
- Antal unika besökare per vecka: Cirka 12 000
Fortfarande en guldgruva för Sverigeturisten på jakt efter prisvärt boende och nya vyer, och under året har bland annat stöd för bokning och betalning i STF:s app införts. Men sajten börjar stagnera i utseendet – törs vi hoppas på en omgörning med ökat fokus på inspiration och resetips inför 2014?
- Sajtansvarig: Malin Segersson
- Antal heltidstjänster: Totalt cirka 3,5 tjänster om vi räknar med förvaltning och support till redaktörer
- Publiceringsverktyg: Episerver
- Sajten är byggd av: Isotop
- Antal unika besökare i veckan: Drygt 30 000