Årets bästa söksajt: Hitta

Att vara en ledande sökmotor kräver både bra rådata och en ständig anpassning till hur den som söker beter sig. Årets vinnare fortsätter att ständigt utvecklas och har det senaste året bland annat blivit bättre på felstavningar och lagt till tjänster som ska hjälpa användarna på traven. Att man samtidigt också utökat mängden information om sökresultaten visar att det här är en sajt som inte nöjer sig.

  • Sajtansvarig: Site Manager Michael Poijes / Ansvarig utgivare Kent Edlund
  • Antal heltidstjänster: 85
  • Publiceringsverktyg: Eget system.
  • Sajten är byggd av: Egna utvecklingsavdelningen.
  • Unika besökare per vecka: 3.042.441 på www.hitta.se, 820.807 på mobil.hitta.se samt 331.203 på hitta.ses appar (v.42 2013)


Här är de andra söksajterna som också tillhör Sveriges bästa:


Hemnet



Beslutet att ta betalt för annonserna ifrågasattes av många, men besökarna har inte svikit. Hemnet fortsätter att leverera en jämn och hög kvalitet och fortsätter också utvecklas med nya tjänster som slutpriser och nya annonsplatser. 
  • Sajtansvarig: Carl-Henrik Borg
  • Antal heltidstjänster: 41
  • Publiceringsverktyg: Egenutvecklat
  • Sajten är byggd av: Kentor/InUse/Interna resurser sedan 2012
  • Unika besökare per vecka: 1,8-2,0 miljoner (inklusive ca 400 000 genom app-trafik)

Eniro



Med små ständiga förbättringar, i år på cykelvägar och sjökort, fortsätter eniro.se försvara platsen som en av Sveriges bästa söksajter. De gör det de säger att de ska göra, och de gör det stabilt.
  • Sajtansvarig: Daniel Selin
  • Antal heltidstjänster: Ingen uppgift
  • Publiceringsverktyg: Egenutvecklat
  • Sajten är byggd av: internt
  • Unika besökare per vecka: cirka 2 200 000

Booli

Booli arbetar mycket med att skära data på olika sätt för att underlätta för besökaren. Här är de innovativa och som besökare kan man numera följa enskilda mäklare, se slutpris och hålla koll på om annonser återkommer. En bra kraft på bostadsmarknaden.

  • Sajtansvarig: Anders Kyhlstedt
  • Antal heltidstjänster:17
  • Publiceringsverktyg: Egenutvecklat.
  • Sajten är byggd av: Intern utveckling
  • Unika besökare per vecka: 230 000

Seniorval

Seniorval har tagit sikte på en ny marknad med både en mer ovan internetpublik och ett roddigt råmaterial. Men de gör det med bravur. Med en stabil söktjänst, matnyttigt innehåll och tydlig användarvänlighet bör de här inspirera fler att ge sig in i sökbranschen.

  • Sajtansvarig: Pernilla Kristoffersson och Fanny Westerberg
  • Antal heltidstjänster: 3
  • Publiceringsverktyg: Drupal
  • Sajten är byggd av: Queensbridge
  • Unika besökare per vecka: 5000

Fakta

Vinnare i omröstningen på Internetworld.se: Eniro