Årets bästa nyhetssajt: Aftonbladet

Aftonbladet är en klart lysande stjärna på en mörk mediahimmel. När andra backar in i framtiden gasar Aftonbladets nyhetsmaskin för fullt. Här är en aktör som är lika självklar i mobilen som i surfplattan eller datorn. Aftonbladet behärskar sin traditionella kvällstidningsgenre till fullo. Men är också en aktör som modigt breddar varumärket med nya format i text, webb-tv och sociala medier. Det blir inte alltid fullträff. Men det kommer alltid något nytt runt hörnet. Och det är denna tradition att vara tidigt ute och testa nytt som skapat Aftonbladets unika ställning i Mediasverige. Det faktum att vi har Aftonbladet.se på den svenska webben är en ynnest. Det innebär att utvecklingen drivs på. Det är svårt att konkurrera. Men de som gör de blir garanterat bättre av att försöka utmana en så värdig mästare.

  • Sajtansvarig: Andreas Aspegren
  • Antal heltidstjänster: Totalt jobbar runt 350 personer online på Aftonbladet.
  • Publiceringsverktyg: Escenic
  • Sajten är byggd av: Egenutvecklad.
  • Unika besökare per vecka: 8,6 miljoner besök, 5,2 på dator respektive 3,3 på mobilen (vecka 45, 2013)


Här är de andra nyhetssajterna som också tillhör Sveriges bästa:


Svenska Dagbladet



Kompetent och stabil nyhetssajt. Vi tjusas av nya vältänkta funktioner som till exempel att sajten på ett smart sätt berättar för besökaren när nya artiklar publicerats, eller nyhetssvepet som snyggt och prydligt låter oss få koll på dagens viktigaste nyheter på fem minuter. Svd.se bjuder dessutom på en snygg och väl fungerande mobil upplevelse.
  • Sajtansvarig: Ingen uppgift
  • Antal heltidstjänster: cirka 25
  • Publiceringsverktyg: Escenic
  • Sajten är byggd av: Eget utvecklingsteam samt Oktavilla
  • Unika besökare per vecka: 1,4-1,5 miljoner besökare

Nyheter 24

Nyheter24 är spretig, ojämn och sprudlande på samma gång. Full av energi och experimentlusta. Den här sajten är kanske inte något för den genomsnittlige DN-läsaren. Men frågan är om inte såväl de traditionella mediainstutionerna som dess trogna läsare skulle ha en del att lära av att hänga några timmar på denna, numera väletablerade, uppstickare. 
  • Sajtansvarig: Henrik Eriksson, chefredaktör och ansvarig utgivare
  • Antal heltidstjänster: 13 samt 10 frilansare
  • Publiceringsverktyg: Egenutvecklat
  • Sajten är byggd av: Internt utvecklingsteam
  • Unika besökare per vecka: 400 000 – 618 000 unika besökare

DN.se

DN.se har nu kört sin betalvägg under mer än ett år. Och trots en del småskavanker i hur systemet fungerar rent praktiskt så är upplevelsen helt okej för den som betalat ett abonnemang. Parallellsajten (för den inloggade läsaren) som representerar “dagens tidning” är en upplevelse som faktiskt vinner på känslan av avgränsning, urval och sammanhållning som konceptet ger. Det är något distinkt annorlunda än blixtsnabba nyhetssajter där artiklarna flimrar förbi likt symbolerna i enarmad bandit. Och det gör det, paradoxalt nog, till något nytt och fräscht. Alla pusselbitar är inte på plats ännu. Men DN är faktiskt något intressant på spåret.

  • Sajtansvarig: Anna Åberg
  • Antal heltidstjänster: 11 redaktörstjänster på Dn.se. Men alla tidningens reportrar jobbar numera mot webb och print samtidigt.
  • Publiceringsverktyg: Episerver
  • Sajten är byggd av: Niteco
  • Unika besökare per vecka: 1,5 miljoner på DN.se och drygt 400 000 på mobilsajten

Expressen

En massiv nyhetssajt som verkligen blandar högt och lågt i sann kvällstidningsanda. På gott och ont. Ibland riskerar den tunga kvalitetsjournalistiken och annat genomarbetat innehåll att lite grann försvinna i flödet av...tja...annat innehåll. Men det är ändå det massiva innehållserbjudadet som gör Expressen till en viktig spelare på den svenska nyhetswebben. Stark tv-satsning och bra mobilupplevelse gör sitt till.

  • Sajtansvarig: Tomas Mattsson
  • Antal heltidstjänster: Ingen uppgift
  • Publiceringsverktyg: Ingen uppgift
  • Sajten är byggd av: Ingen uppgift
  • Unika besökare per vecka: 2 675 517 unika webbläsare, vecka 2 2014 (KIA index)

Fakta

Vinnare i omröstningen på Internetworld.se: Aftonbladet