Årets bästa e-handelssajt: Sportamore

En sportbutik med en helt egen identitet. Sportamore har skapat en e-handelssajt som är grym på merförsäljning och inspiration. Här stannar vi länge och kollar in betydligt fler produkter än de vi kom dit för. Det gör uppenbarligen andra också att döma av den sociala närvaron på sajten som syns på ett föredömligt sätt. Sajten funkar riktigt bra i mobilen och utcheckning är supersmidig.

Sajtansvarig: Joakim Friedman
Antal heltidstjänster: 70
Publiceringsverktyg: Egenutvecklat
Sajten är byggd av: Sportamores teknikavdelning
Unika besökare per vecka: 250 000


Här är de andra e-handelssajterna som också tillhör Sveriges bästa:

Byggmax

Förra årets kategorivinnare är fortfarande en intressant spelare som jobbar smart utifrån sina speciella förutsättningar. Med tydligt öga för målgruppen säljer Byggmax byggvaror på webben med hjälp av guider, förklaringar och hjälpfunktioner så att även den som knappt vet hur man håller en hammare kan hitta rätt.

Sajtansvarig: Mia Kamlén
Antal heltidstjänster: 5   
Publiceringsverktyg: Befintlig plattform Epi Server, på ny plattform Umbraco
Sajten är byggd av: Nuvarande sajt byggd av Cloud Nine, ny sajt byggd av Avensia tillsammans med Net Relations
Unika besökare per vecka: ca 200 000

Halens

Halens är en av de mest optimerade e-handelsmaskinerna i landet. Produktsidorna är inspirerande, sociala och säljande på ett riktigt bra sätt. Och utcheckning på såväl mobil som på webben är bra och effektiv

Sajtansvarig: Joakim Dymling och Freddy Sobin
Antal heltidstjänster: Cirka 15
Publiceringsverktyg: Eget
Sajten är byggd av: Internt utvecklingsteam
Unika besökare per vecka: Ej publikt

Nelly

Pigg och levande klädbutik med mycket modeinspiration och social närvaro. Riktigt bra produktsidor och tydliga filter för att hitta rätt plagg.

Sajtansvarig: Richard Woodbridge
Antal heltidstjänster: 144 tjänstemän (kontorstjänster) i bokslutet 2012
Publiceringsverktyg: Egenbyggda lösningar
Sajten är byggd av: Internt
Unika besökare per vecka: Cirka 2,5 miljoner

Textilgallerian

En spännande uppstickare som säljer textilier på ett väldigt snyggt och inspirerande sätt. Sajten lyfter fram produkterna på ett bra sätt och leder användaren tryggt genom köpprocesserna. Verktyget för att köpa till exempel färdigsydda gardiner efter dina egna mått är ett snyggt och fungerande exempel. I mobilen anpassas sajten på ett föredömligt sätt och det är lika lätt att handla på stor som liten skärm.

Sajtansvarig: Linus Ivelid
Antal heltidstjänster: cirka 3 heltidstjänster sammantaget.
Publiceringsverktyg: Easyfy
Sajten byggd av: Easyfy och Define
Unika besökare per vecka: Ingen uppgift

Ridestore

Snygg, inspirerande och målgruppsanpassad sajt med riktigt bra köpupplevelse både i mobilen och på webben. Funktionen “Skapa din egen stil” är ett riktigt bra exempel på hur e-handeln kan ge kunden lite mer av upplevelsen i en fysisk butik. Här kan vi på ett riktigt bra sätt enkelt se hur plaggen passar med varandra och dessutom inspireras av andras stilar.

Sajtansvarig: Linus Hellberg
Antal heltidstjänster: 4
Publiceringsverktyg: Magento
Sajten byggd av: Ridestore med lite hjälp av Vaimo
Unika besökare per vecka: Cirka 50 000

MQ

Kompetent klädbutik som gör det mesta rätt. Snygg, inspirerande och smidig att använda. MQ har verkligen fått mycket på plats. En till synes väldigt liten detalj som gör stor skillnad och som vi gärna applåderar är att MQ rationaliserat bort den irriterande kryssrutan för att godkänna köpvilkoren som vi alltid glömmer bort att klicka i på andra e-butiker. På MQ.se står det helt enkelt "Slutför köpet" godkänner du automatiskt köpvillkoren”. Så enkelt kan det vara.

Sajtansvarig: Mikael Stålnacke
Publiceringsverktyg: Ramos och E-store
Sajten är byggd av: Inhouseproduktion ihop med Viskan
Unika besökare per vecka: 77000

Nordic design Collective

Nordic Design Collective är ett värdigt skyltfönster mot världen för nordisk design. En stilren sajt som ger produkterna den inramning som de förtjänar. Sajten kopplar ihop designers med deras produkter genom att visa upp personerna som designat produkterna på ett sympatiskt och bra sätt.

Sajtansvarig: Maria Richardsson
Antal heltidstjänster: 1 heltid- och 2 deltidstjänster
Publiceringsverktyg: Magento
Sajten är byggd av: Karlsson & Lord
Unika besökare per vecka: 7000

Ikea

Den svenska möbeljätten utgör närmast en egen bransch i sig själv. Och i det ekosystem som är Ikea så har webben och de digitala kanalerna utvecklats till ett centralt nav. Kunden ska kunna röra sig från sajten till mobilappen och vidare till varuhusen, eller tvärtom, utan att tappa bort viktig information eller sig själv på vägen. Ikeas sajt väcker inspiration och köplust samtidigt som den ger svar på de flesta praktiska frågor.

Sajtansvarig: Henrik Tunér
Antal heltidstjänster: I den svenska webborganisationen (.se), 5 personer
Publiceringsverktyg: Teamsite
Sajten är byggd av: Internt Ikea
Unika besökare per vecka: Inte offentligt

Adlibris

Adlibris nya sajt lyfter fram produkterna och låter dem ta plats. Och det är något som vi vill se mer av inom den här nischen. En väldigt snygg sajt med modern form som gör det lätt att ta till sig innehållet. Allt är inte på på plats än. Men trots en del barnsjukdomar så stakar Adlibris ut vägen för digitala bokhandlar som kan göra produkterna rättvisa i presentation. Ytterligare ett plus är att vi kan köpa judböcker på systersajten Adlibris Mondo.

Sajtansvarig: Peter Brühl (Försäljningsansvarig) och Sofia Rådström (Produktägare Adlibris.com).
Antal heltidstjänster: Sju personer jobbar med innehållet på sajt och utskick av nyhetsbrev. Sju personer jobbar med utveckling av sajt, tjänster och cms för Adlibris och Adlibris Mondo.
Publiceringsverktyg: Eget CMS framtaget av Adlibris.
Sajten är byggd av: Sajten är byggd av Adlibris efter ett designkoncept framtaget av RG/A.
Unika besökare per vecka: Cirka 400 000

Fakta

Vinnare i omröstningen på Internetworld.se: Nelly