Årets bästa bank- och försäkringssajt: If

Det är snyggt, det är tydligt och som besökare vill man stanna kvar och kolla lite till. Samtidigt är grundfunktionerna aldrig mer än ett klick bort. Oavsett från vilken enhet besökaren kommer står alltid användaren i fokus. Om fler sajter i Sverige såg ut så här hade vi alla varit lite mindre frustrerade. Årets vinnare i kategorin bank och försäkring är If.se.

  • Sajtansvarig: Klas Svensson
  • Antal heltidstjänster: 16
  • Publiceringsverktyg: Sharepoint 2010
  • Sajten är byggd av: Design av Activeark JWT, utvecklad internt av If.
  • Unika besökare per vecka: Cirka 65 000


Här är de andra bank- och försäkringssajterna som tillhör Sveriges bästa:


Avanza



Inför öppen ridå och med hjälp av sina användare har Avanza under 2013 helt byggt om sin sajt. Och det har blivit bra. Med mycket information och en struktur som har tydligt fokus på handling inspirerar de nu sina besökare att ta ett aktivt grepp om sin ekonomi. 
  • Sajtansvarig: Peter Westling
  • Antal heltidstjänster: 266
  • Publiceringsverktyg: Adobe CQ5
  • Sajten är byggd av: Inhouse
  • Unika besökare per vecka: 300 000

Länsförsäkringar



Med tydlig struktur och design har Länsförsäkringar skapat en hjälpsam sajt. Interaktiva funktioner gör det lätt att testa sin ekonomi och fyllig information lägger basen för mer upplysta bankkunder. Internetbanken och appen håller en jämn hög kvalitet och sammantaget levererar Länsförsäkringar en stabil digital upplevelse. 
  • Sajtansvarig: Susanne Bergh
  • Antal heltidstjänster: 15
  • Publiceringsverktyg: Egenutvecklat administrationsverktyg för text.
  • Sajten är byggd av: Evry
  • Unika besökare per vecka: 300 000

Nordnet

Nordnet återfinns år efter år på den här listan. De vet vad de gör, de gör det bra och fortsätter dessutom att utvecklas. Samtidigt som det finns en tydlig överblick saknas aldrig fördjupande information och funktion. Det här är en sajt som aldrig tycks ta slut, och det på ett bra sätt.

  • Sajtansvarig: Jan Dinkelspiel
  • Antal heltidstjänster: 80
  • Publiceringsverktyg: Egenutvecklat samt Sitevision
  • Sajten är byggd av: Nordnet
  • Unika besökare per vecka: 85 000

SEB

En visserligen traditionell banksajt, men en bra sådan. Årets omgörning av internetbanken har också vässat kundupplevelsen och det är tydligt att det här är en sajt som är mån om att ständigt förbättra upplevelsen för användaren.

  • Sajtansvarig: Mika Burman Götz, Anna Lindfelt
  • Antal heltidstjänster: cirka 6 redaktörer, 8 affärsutvecklare, 10 utvecklare
  • Publiceringsverktyg: Egenutvecklat av SEB
  • Sajten är byggd av: Egenutvecklat av SEB
  • Unika besökare per vecka: 685 500

Fakta

Vinnare i omröstningen på Internetworld.se: Avanza