Årets bästa myndighetssajt: Försvarsmakten

En sajt lika stram och stilig som en soldat i paraduniform representerar den svenska försvarsmakten. På sajten, som fått ny design under året, finns ett rikt innehåll. Här kan besökare hitta information om allt från hur man söker militära utbildningar, till kontakter och stöd för anhöriga och intervjuer med veteraner. Forsvarsmakten.se ger också en utmärkt inblick i Försvarets verksamhet genom bloggar, däribland en utmärkt fotoblogg. Trots sin vidd är sajten tydlig i sin struktur, som fungerar lika bra på mobilen som på större skärm.

  • Sajtansvarig: Niklas Englund, Anders Sjödén, Johannes Hellqvist, Mattias Robertson (innehållsansvarig)
  • Antal heltidstjänster: 4
  • Publiceringsverktyg: Episerver CMS 7 (myndighet och rekrytering), Wordpress (bloggportal).
  • Sajten är byggd av: Ursprungligen Know IT/Acne men färdigutvecklad och lanserad av Ottoboni på grund av avtalsbyte.
  • Unika besökare per vecka: 225 000


Här är de andra myndighetssajterna som också tillhör Sveriges bästa:


Naturvårdsverket.se



I februari i år lanserades Naturvårdsverkets responsiva och framförallt snygga sajt, som tydligt lyfter upp de senaste relevanta nyheterna. Layouten känns ovanligt vågad för en myndighetssajt, men förtar inget av seriositeten. Tvärtom blir besökaren lockad att kika djupare in i sajten, vilket hen lätt gör genom den tydliga navigeringen. Naturvårdsverket.se funkar för både en grundskolelev på jakt efter information till läxan och en marinbiolog som söker aktuella forskningsrapporter. Pluspoäng för att redaktörerna arbetat med att mjuka upp den torra myndighetsprosan.
  • Sajtansvarig: Informationschef Berit Oscarsson
  • Antal heltidstjänster: 6
  • Publiceringsverktyg: Episerver 6
  • Sajten är byggd av: Daytona (och tekninikleverantör Softronic)
  • Unika besökare per vecka: 27 000

Svenska institutet



Svenska institutet har länge gjort rätt i de digitala kanalerna, inte minst med Twitterkontot @sweden som dragit storpublik och fått flera internationella efterföljare. Den responsiva sajten är skandinaviskt ljus och renskalad i formen, med ett varierat innehåll som lyfts fram med välformulerade rubriker och tilltalande bilder. Ett bra exempel på hur möda om detaljer skapar ett helgjutet intryck
  • Sajtansvarig: Lisa Larsson
  • Antal heltidstjänster: Ingen arbertar heltid med sajten, utan arbetsfördelningen är uppdelad på 25 procent projektledning, 25 procent redaktör, 20 procent webmaster och 20 procent bildredaktör. Till detta kommer ett redaktionsråd med medarbetare i organisationen som är med i generering av innehållet.
  • Publiceringsverktyg: Word Press
  • Sajten är byggd av: Odd Alicec
  • Unika besökare per vecka: Cirka 4000 

Riksantikvarieämbetet

När man minst anar det, på sajten där Riksantikvarieämbetet informerar om lagstiftining för skydd av fornlämningar och nyheter inom konserveringsvetenskap, hittar besökaren en sajt med vågad form och smart upplägg. Raa.se sätter söket i centrum, helt rätt för det mobila tänket som finns på hela webbplatsen. Redaktionen bakom sajten använder det öppna nätets möjligheter genom att exempelvis använda sig av creative commons-bilder i sitt material, samtidigt som de på ett självklart sätt gör sitt eget material enkelt att dela i flera forum.

  • Sajtansvarig: Enhetschef för kommunikation, Catharina Hammarskiöld
  • Antal heltidstjänster: 2
  • Publiceringsverktyg: Wordpress
  • Sajten är byggd av: Netrelations
  • Unika besökare per vecka: 9000 -10 000

Kronofogden

Myndigheten med namnet som sänder kalla kårar längs med ryggen på de flesta har byggt en webbplats med föredömligt tydlig navigation. Valen: Vill betala; Vill få betalt och Vill veta mer fångar förmodligen upp de flesta besökarnas behov. Sajten funkar lika bra i mobilen som i datorn i sin responsiva design. Informationen på sidan förmedlas på ett pedagogiskt sätt, som förhoppningsvis gör erfarenheten mindre svår för den som måste komma i kontakt med “fogden”.

  • Sajtansvarig: Kommunikationsdirektör Cecilia Liljenrud
  • Antal heltidstjänster: Sammanlagt omkring 2
  • Publiceringsverktyg: Sitevision
  • Sajten är byggd av: Webbplatsen designades av Intellecta, men byggdes av Skatteverkets it-avdelning
  • Unika besökare per vecka: 78 000

Fakta

Vinnare i omröstningen på Internetworld.se: Försvarsmakten