Trenderna: Oj vad det spretar

Låt oss börja med det som är bra: organisationsvärlden är full av energi, kompetens och vilja till förändring. Och många ser givetvis potentialen i de digitala kanalerna för att påverka, informera och engagera. Det finns åtskilliga som utnyttjar de sociala medierna, modern design, mobilen och givetvis många andra kommunikationsknep för att få fler att engagera sig, bidra, skänka pengar eller vad det nu kan vara.

Men ändå. Det är snart valår igen. 2014 kallas till och med "supervalåret". Det märks tyvärr hos alldeles för få. Några av partierna och de organisationer som rimligen borde vilja vara med och påverka har gjort mycket spännande saker under året. Andra halkar rejält efter och känns verkligen som förra eller möjligen förrförra valrörelsen.

Tråkig navigering, oinspirerat redaktörskap och obefintliga mobilsajter är något som mött oss när vi sökt efter de bästa i denna kategori. Visst har de sociala medierna bara blivit viktigare för dessa lobbyorganisationer och kampanjmaskiner. Där läggs massor av krut och här är många givetvis drivna. Och visst kan man tänka sig att den "riktiga" valrörelsen för dessa organisationer faktiskt börjar först i vår. Men det är synd ändå. Den moderna valrörelsen pågår varje dag, hela året. Och den har definitivt flyttat ut i mobilen.

Webben är dessutom fortfarande extremt viktig för att föra budskapet vidare, för att erbjuda fördjupning och sammanhang. Oavsett om du är en politisk organisation, ett fackförbund, en intresseorganisation eller en ideell förening.

Trots några goda undantag, som tagit plats på den här listan, är det skralt med kandidater till de fem platserna. Vi hoppas verkligen att det blir tuffare konkurrens nästa år.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

Vem som blir Sveriges bästa e-handelssajt avslöjar vi på prisutdelningen den 23 januari. Då offentliggör vi också juryns motiveringar. Anmäl dig till Topp100-galan här!