Trenderna: betalväggar, kris och lysande undantag

Nyhetsbranschen har det tufft. I alla fall på sina håll. En del av den entusiasm som fanns kring webbsatsningarna för några år sedan verkar ha falnat. Nu handlar det, i alla fall för många av de gamla mediahusen, mest om att försöka hänga kvar med viss värdighet. Personalnedskärningar såväl allmänt redaktionellt som specifikt på webbredaktionerna märks på produkten i många fall. Det går inte att komma ifrån.

De senaste åren har flera nyhetssajter hoppat på tåget med betalväggar. Hur framgångsrika dessa varit rent affärsmässigt är svårt att svara på som utomstående. Men som läsare upplever vi att tidningarna bör bli ännu bättre på att berätta om vad man egentligen ska betala för. Vilken typ av material är det vi får extra tillgång till och varför är just detta material värt att betala för. Som det ser ut idag känns det väldigt ofta som att det mest är en slump vika artiklar som hamnar bakom eller framför betalväggen. Ska dessa experiment lyckas tror vi att det krävs att erbjudandet blir tydligare och ännu mer attraktivt. Kolla på videotjänster som Netflix och Viaplay. Prenumerationstjänster för innehåll fungerar bevisligen. Men det kräver mycket av innehållet och paketeringen.

Men allt är självklart inte bara problem när det handlar om svenska nyhetssajter. Medan vissa aktörer kämpar i motvind affärsmässigt gör andra digital succé även ekonomiskt. Det finns sannerligen riktigt bra nyhetssajter i Sverige 2013. Och andra sajtmakare har mycket att lära av hur dessa nyhetsmaskiner jobbar med texter, tilltal, video och interaktion med besökarna.

Fakta

Vem som blir Sveriges bästa e-handelssajt avslöjar vi på prisutdelningen den 23 januari. Då offentliggör vi också juryns motiveringar. Anmäl dig till Topp100-galan här!