Trenderna: Pyssla om besökaren

Prisjämförelsesajter är alltid lika aktuella och användbara. Och det här är en kategori där det finns många sajter som gör jobbet på ett helt fungerande sätt. Däremot var 2013 inte året då de svenska prisjämförarna tog några jättekliv framåt i fråga om kundupplevelse. Som konsumenter vill vi att våra prisjämförelsesajter ska ge mer än bara låga pris. En riktigt bra jämförelsesajt ger en social kontext, omdömen och mycket produktinformation. Vi vill gärna stanna länge och förbereda våra köp.

Men här finns ett dilemma för prisjämförtelsesajter; de får bara betalt när de skickar en konsument vidare till en e-butik eller sajt (ibland krävs också att ett köp genomförs beroende på affärsmodell). Det gör att en del aktörer skapar strukturer som designats för att snabbt slussa iväg besökaren. Och det märks, inte alltid på ett bra sätt. Vi tror dock att framtiden tillhör de aktörer som pysslar om sina besökare ordentligt och låter oss vända och vrida på allt ett par gånger extra innan vi slår till.

Fakta

Vem som blir Sveriges bästa e-handelssajt avslöjar vi på prisutdelningen den 23 januari. Då offentliggör vi också juryns motiveringar. Anmäl dig till Topp100-galan här!