Trenderna: Social närvaro och mobil shopping

E-handlarna är webbens riktiga finlirare. Få branscher jobbar lika mycket med att finjustera sina sajter som de tunga e-handelsbolagen. Det gör detta till en kategori med stenhård konkurrens. Här är det de små detaljerna som kan ta en sajt från okej till fantastisk. Det gäller både ren försäljning och hur sajten placerar sig på den här listan.

På en e-handelssajt 2013 finns det några saker som extra viktiga. Dels den kvalitet som på e-handels-engelska brukar kallas för “social proof”; det vill säga att besökaren upplever att det finns en social närvaro på sajten, att andra riktiga människor handlar där. Om du får välja mellan två restauranger som ligger bredvid varandra och där den ena har gott om besökare och den andra knappt några så väljer du förmodligen den förra. Så även på webben.

En annan viktig aspekt för e-handlare 2013 är att det självklart bör vara enkelt att både kolla runt och genomföra köp oavsett om kunden använder datorn, surfplattan eller mobilen. Utcheckningen, oavsett skärmstorlek, är så klart alltid viktig och bör innehålla så få steg och så lite krångel som möjligt. Detta är några av trenderna vi ser hos de bästa e-handelssajterna i landet.

Bryr du dig om att e-handeln du handlar hos är certifierad med en trygghetsmärkning?
Det är inte längre tillåtet att rösta.

Fakta

Vem som blir Sveriges bästa e-handelssajt avslöjar vi på prisutdelningen den 23 januari. Då offentliggör vi också juryns motiveringar. Anmäl dig till Topp100-galan här!