Vinnare: Aftonbladet. Aftonbladet.se är som en haj – ständigt i rörelse men samtidigt alltid i grunden den supereffektiva varelse den alltid har varit. En kompetent nyhetsmaskin. Aftonbladet har kritiserats genom åren för att ha en ful sajt, dålig journalistik och spekulativa rubriker och bilder. Men samtidigt är ALLA där. Och har så varit de senaste åren. På webben, i mobilen och surfplattan. Rent objektivt: För digital nyhetsrapportering slår ingen dem på fingrarna i det här landet.

På delad andraplats:

Nyheter 24. Nyheter 24-imperiet har vuxit för varje år och är i dag en slags alternativ motsvarighet till Aftonbladet.se. Med tydlig fingertoppskänsla skapas här innehåll för en yngre målgrupp som har vuxit upp med internet, fildelning och bloggar. Nyheter 24 känner sin målgrupp och gör produkten för dem utan kompromisser. Sajten fungerar självklart mycket bra i mobilen. En verkligt modern digital nyhets- och underhållningskanal.
www.nyheter24.se

DN.se. DN.se är en snygg och funktionsduglig nyhetssajt som gör det stundtals mycket proffsiga materialet rättvisa. Dock oroas vi lite av att minskade resurser på webbredaktionen har gjort att snabbheten fått lida.
www.dn.se

Svenska Dagbladet. En kompetent nyhetssajt som i formspråket snyggt kopplar ihop webben med papperstidningen.
www.svd.se

Sydsvenskan. Sydsvenskans sajtbygge som var nytt för ett par år sedan står sig fortfarande bra i konkurrensen. En sajt som känns både aktuell och djup på en gång. Smart och användarvänlig design.
www.sydsvenskan.se

Fakta

Typ av sajt: Dagstidning.
Sajtchef: Andreas Aspegren.
Heltidstjänster: ”Svårt att säga exakt, eftersom vi jobbar integrerat mellan alla kanaler. Men cirka 150 personer”.
Publiceringsverktyg: Escenic.
Sajten byggd av: Egenutvecklad.
Unika besökare per vecka: Cirka 5 500 000.
www.aftonbladet.se