Vinnare: Byggmax. Byggmax har en unik nisch som de hanterar väldigt bra på webben. Att sälja byggmaterial till glada amatörer kräver fingertoppskänsla och finess. Och det har den här sajten. Genom att koppla ihop varorna i sortimentet med konkreta exempel på projekt som inspiration och i imponerande utsträckning erbjuda instruktionsmaterial som filmer och beskrivningar blir sajten ett skolexempel på hur alla e-handlare bör jobba.

På delad andraplats:

Nelly. Nelly är mer än en shoppingsajt – det är också en livsstilssajt. Här samsas inspiration som modereportage, bloggar och video med den rena shoppingen. Den kombinationen gör Nelly till en föregångare som många kan inspireras av.
www.nelly.com

Sportamore. Nykomlingen Sportamore är mästare på inspiration och merförsäljning. Överallt på sajten möts besökarna av lockande bilder och relevanta förslag på produkter att kika närmare på.
www.sportamore.se

Lindex. Lindex gör det enkelt för besökaren att ta sig runt på sajten på jakt efter de rätta produkterna. Bra navigering, väl fungerande sociala funktioner och funktionella produktsidor gör Lindex.se till ett föredöme i branschen.
www.lindex.com/se

Halens. E-handelsproffsen bakom Halens driver även i år en e-handel att imponeras av. Halens.se är tydlig, social och lockar till köp.
www.halens.se

Zoovillage. Veteranen Zoovillage visar alla uppstickare hur en e-butik ska rattas. Allt från design, kampanjer, merförsäljning och sökfunktioner fullkomligt skriker av kompetens och järnkoll.
se.zoovillage.com

Junkyard. En sajt som i form och upplägg perfekt matchar både sortiment och målgrupp. Junkyard säljer med inspiration och känsla.
www.junkyard.se

Ellos. En modern webbutik med riktigt bra produktsidor som är tydliga, informativa och sociala samtidigt som de lockar till merförsäljning.
www.ellos.se

Nordic Design Collective. Relativt nystartade Nordic Design Collective är ljus och fräsch på precis rätt sätt. Här står produkterna och dess designers i centrum och presenteras både proffsigt och personligt.
www.nordicdesigncollective.se

Naturkompaniet. Naturkompaniet lyckas på sajten förmedla en hel del av känslan från butikerna. Här finns ett kunnande och engagemang både från personal och från kunder som skapar sammanhang åt sortimentet. Dessutom har Naturkompaniet en föredömlig mobilsajt som fokuserar på rätt saker på rätt plats.
www.naturkompaniet.se

Fakta

Typ av sajt: E-handel, byggmaterial.
Sajtansvarig: Mia Kamlén.
Antalet heltidstjänster: 4 stycken.
Publiceringsverktyg: Episerver.
Sajten byggd av: Cloud Nine.
Unika besökare per vecka: 200 000.
www.byggmax.com