Vinnare: Göteborg.com. Göteborgarna har mycket att visa upp och de gör det bra på webben. Goteborg.com lockar vidare till boende, evenemang och bara läsning på sajten. Snygg integration av kartor, genomarbetat arbete med sociala medier som syns väl på sajten och ett överflöd av idéer gör att Göteborg blir vår favorit bland turistsajterna.

På delad andraplats:

Visit Sweden. Sveriges portal mot omvärlden fortsätter att vara en sann inspiration för alla som tycker om webben och ett fantastiskt skyltfönster för oss som land. Det visar för världen inte bara att Sverige är vackert, utan också att vi kan bygga webben vacker.
www.visitsweden.com

Svenska Turistföreningen. Vi imponeras alltid av sajter som erbjuder så mycket kvalitet på så många plan. Det märks att redaktörerna på Svenska Turistföreningen ägnar tid både åt helhet och åt detaljer.
www.svenskaturistforeningen.se

Livrustkammaren. Våra museer sitter på stora skatter, som rimligen också borde kunna spridas på nätet. Bland dem som lyckats mycket väl och lockar till vidare utforskning är Livrustkammaren. Det finns mycket kvar att göra, men Livrustkammaren är en av dem som verkligen visar vägen framåt.
www.livrustkammaren.se

Liseberg. Göteborgs stolthet, med enorma besöksvolymer varje år, har givetvis ett aktivt arbete med sina digitala kanaler också. Sajten lägger fokus på information och inspiration. Tillsammans med arbetet i de sociala medierna finns kvaliteten. Nästa år vill vi ha ännu mer attityd, interaktion och fokus.
www.liseberg.se

Fakta

Typ av sajt: Turistsajt
Sajtansvarig: Anders Fahl
Antalet heltidstjänster: 2,5.
Publiceringsverktyg: Episerver.
Sajten byggd av: Egen utveckling, Visit Technology Group och Cripsin Porter + Bogusky.
Unika besökare per vecka
www.goteborg.com