Vinnare: Socialdemokraterna. Svenska partisajter utvecklas ständigt. Valrörelsen på nätet pågår hela tiden. Självklart i de sociala nätverken, men webben är fortsatt en avgörande resurs för den som vill söka fakta, information och ett sammanhang. Ingen av de svenska partierna gör detta mer ambitiöst, genomarbetat och konsekvent än Socialdemokraterna. Åter igen.

Intervju med Charlotta Ulvenlöv från Socialdemokraterna och Mattias Lindgren från Svenskt näringsliv:

På delad andraplats:

Miljöpartiet. Miljöpartiets sajt har – i god anda – löpande utvecklats och förändrats. Vi var glada att se Facebook som plattform för diskussionen på den gamla sajten. Vi är inte besvikna på den nya, långa sajten. Experimentlusta och visioner för de digitala kanalerna tror vi är en bra förutsättning för att komma riktigt långt. Där är Miljöpartiet bland de bästa i klassen.
www.mp.se

Kommunal. Fackföreningarna har en bra bit kvar innan de tar hem priset som Årets bästa sajt. Men Kommunal tar sitt uppdrag, och sina besökare, på stort allvar och står sig mycket väl i konkurrensen.
www.kommunal.se

Svenska Kyrkan. En favorit bland organisationerna är Svenska Kyrkans sajt. Även om de borde släppa sargen lite oftare och våga lämna mallar och ramverk är detta en välbyggd, lugn och målgruppsanpassad sajt. 
www.svenskakyrkan.se

Svenskt näringsliv. Tema rörligt verkar gälla även för Svenskt Näringsliv, där filmer av olika slag förstärker budskapet, också på sajten. Playtjänsten är de inte ensamma om, men de gör det bra. Innehållet är engagerat och spetsigt. Precis vad vi förväntar oss.
www.svensktnaringsliv.se

Fakta

Typ av sajt: Partisajt.
Sajtansvarig: Charlotta Ulvenlöv.
Antal heltidstjänster: Tre för webb och sociala medier från och med 2013 (två personer under 2012).
Publiceringsverktyg: Episerver 6.0.
Sajten byggd av: Avantime Group.
Unika besökare per vecka: 24 000 (i en mellanvalsperiod).
www.socialdemokraterna.se