Vinnare: Antagning.se. Enkelhet har alltid varit en vinnare på webben och Antagning.se gör det komplicerade extremt enkelt och tydligt. Med användaren i centrum, inte avsändaren, blir webbtjänsten ett föredöme för hur många fler myndigheter och organisationer kan arbeta. Antagning.se, med systersajten universityadmissions.se, öppnar dörrarna för hela utbildningsvärlden och drar sitt tydliga och viktiga strå till den stora utbildningsstacken.

På delad andraplats:

Folkhögskola.nu. Att samla hela Sveriges folkhögskoleutbildning på ett och samma ställe är utmärkt. Än bättre är det givetvis att det är prydligt och snyggt presenterat. Texterna är välskrivna och arbetet med kommentarsfälten föredömligt.
www.folkhögskola.nu

Forskning.se. Att presentera svensk forskning på ett överskådligt sätt är verkligen ingen lätt uppgift, men Forskning.se gör det både ambitiöst och med ett mycket lyckat resultat. Det pedagogiska uppdraget går inte att ta miste på och möjligheterna med webben har i många fall utnyttjats på ett mycket smart sätt.
www.forskning.se

Kungliga Tekniska högskolan, KTH. KTH har gjort mer av sin sajt än att bara presentera kurser, institutioner och professorer för omvärlden. Det gör man också. Men genom KTH:s arbete med bloggar, med KTH Social och med välskrivna texter blir hela sajten ett levande, personligt och intresseväckande möte med något som många kanske trodde var fyrkantigt och hårt.
www.kth.se

Linnéuniversitetet. Den gula signalfärgen syns överallt. Den väcker intresse och lockar till vidare läsning och vidare utforskande av möjligheterna på universitetet i Växjö och Kalmar. Och det finns mycket att utforska. Enkelheten i presentationen gör det lätt att bli nyfiken.
ww.lnu.se

Fakta

Typ av sajt: Anmälningstjänst för utbildningar.
Sajtansvarig: Per Zettervall.
Antalet heltidstjänster: 1 produktägare, 2 redaktörer, 3 utvecklare (gäller webben, inte det underliggande antagningssystemet).
Publiceringsverktyg: Egenutvecklad webbapplikation för anmälningstjänsten, informationssidorna bygger på Episerver.
Sajten byggd av: Valtech.
Unika besökare per vecka: 83 000 (i snitt) under kalenderåret 2012
www.antagning.se