– Vår utgångspunkt är att en sajt är som en haj. Antingen rör den sig och utvecklas eller så dör den. Därför är det ett självändamål att sajten alltid utvecklas. Men vi växte också ur vår tidigare form. Vi la hela tiden till nya spel och då blev det för mycket skrollande i sidled.

– När vi släppte ursprungsdesignen hade vi maximalt tio spel i varje spelkategori, nu har vi ibland över hundra, säger Mikael Pawlo, vd för och grundare av spelsajten Mr Green.

– Sedan ville vi modernisera sajtens ”look and feel”. Vår sajt måste alltid kännas fräsch och modern. Vi har alltid varit en utmanare på den här marknaden. Utan en produkt som står ut har vi ingenting. Och vår produkt är sajten.

Arbetet med sajten har inte varit oproblematiskt.

– Vi har verkligen värkt fram det här, så jobbigt har det varit. Man kan tycka att det ser enkelt ut på sajten. Hur lång tid kan det ha tagit, liksom? Men så har det inte alltid sett ut. Det har varit hårt jobb för att nå hit och hela bolaget har varit inblandat tillsammans med ett stort antal externa ­konsulter och konsultfirmor. Det har funnits många varianter och upplägg som har testats och förkastats.

Svårigheterna beror delvis på att sajten och bakomliggande system har byggts för att kunna växa i. Mr Green har även samtidigt med sajtbygget utvecklat system för att samla in och analysera data från sajten. Inspirerade av Amazon.com ska Mr Green nu ha fått ett intelligent system som lär sig vad spelarna tycker om och till exempel kan rekommendera nya spel baserat på deras tidigare beteende.

Man kommer även att använda tekniken till ett nytt system för utmärkelser och belöningar som spelarna kan få. Det är något de är först ut med bland konkurrenterna inom bettingvärlden, enligt Mikael Pawlo.

– Vi försöker lära oss hur spelmekaniken fungerar inom andra typer av spelande. Vi har till exempel tittat mycket på hur Zynga, EA Dice och Foursquare har jobbat. Vi försöker titta på dem vi tycker är bäst i världen och försöker föra in det i vår bransch, säger Mikael Pawlo.

Andra som har fått agera inspiratörer är Youtube och Apples Itunes, från vilka Mr Green har lånat tekniker för att presentera mycket information på en gång med ett matrissystem som går att filtrera.

– Jag tycker att vi har fått till gränssnitt och navigering på ett bra sätt som är effektivt och kul för användarna, så att de kan fokusera på spelupplevelsen, säger Mikael Pawlo.

– Vi har också, enligt min mening, lyckats integrera varumärket bättre på sajten. Vi har från början sagt att vi inte vill vara ett generiskt spel- och bettingbolag, utan något annat. Vi tycker själva att vi är i ­underhållningsbranschen.

Även om sajtbygget har kostat mycket tid och kraft har Mr Green också lärt sig mycket på vägen.

– Vi har lärt oss mer om våra användare när vi har tittat på våra databaser på andra sätt. Vi har ­varit dåliga på segmentering, har vi insett. Det är lätt att bara gå på grova segment som definieras, till exempel kön, ort eller ålder. Nu ­inser vi att vi har flera ganska smala segment, som till exempel personer som bara spelar strategiska spel såsom Black Jack på sajten. De segmenten är många fler än vi föreställt oss. Det gäller att titta på hur de fungerar och hur de eventuellt överlappar andra segment, ­säger Mikael Pawlo.

En slutsats är att sajten inte bör se likadan ut för alla användare. Där kommer de nya verktygen för dataanalys in och det är något som kommer att bli ännu mer tydligt på sajten framöver, berättar Mikael Pawlo.

Att mäta och analysera allt mer är också en generell trend på webben just nu, tycker han.

– Att försöka mäta allt, men ­också att använda data på rätt sätt. Vi har varit duktiga på att mäta, men sämre på att använda de data vi får fram. Det måste man göra, annars flyger man bara på känsla med förbundna ögon. Sedan blir slutresultatet ändå baserat mycket på magkänsla, men i detaljerna är mätningen viktig.

Det senaste året har förstås också handlat mycket om det sociala. Mr Green funderar på hur och vad de ska ta in på den egna sajten.

– Socialt är inte ett självändamål. Att koppla Mr Green till Twitter till exempel är kanske inte något som vare sig våra kunder eller Twitteranvändarna behöver.

En annan utmaning är trenden med mobiler och surfplattor. Särskilt Apples Iphone och Ipad ställer till det för spelsajterna, ­eftersom deras spel uteslutande är gjorda i Flash som inte stöds av Apples operativsystem Ios. Mikael Pawlo och Mr Green bevakar därför noggrant utvecklingen av html 5 och hoppas kunna börja testa spelutveckling i html 5 till våren.

Mikael Pawlo tycker att spelbranschen genomgår en profes­sionalisering och att konkurrenterna blir bättre på att jobba med sina sajter.

En av de hetaste grejerna just nu bland spelsajter är att erbjuda livespel, där man spelar mot ”riktiga” människor i realtid. Men Mikael Pawlo ser ingen anledning för Mr Green att stressa ut ­något i denna genre.

– Vi försöker anlägga en Mr Green-prägel på det. Vi vill ge en trygg och säker känsla. Vi kommer nog att vara sist ut i hela ­branschen, men förhoppningsvis gör vi det bra.
Läs mer om Mr Green i kategorin spelsajter på sidan 30.

Fakta

Sajtansvarig: Anneli Kansbod
Antal heltidstjänster: 14
Publiceringsverktyg: Egen­utvecklat ”Control panel”
Sajten byggd av: Internt
Andra leverantörer: Nyx, Betsoft Gaming, Net Entertainment, IGT
På nätet sedan: 2008
www.mrgreen.com