Det är ett mellanår i Topp100:s historia. Utvecklingen verkar tillfälligt ha mattats av och många jobbar i stället på att förbättra webben kontinuerligt. Och satsar på närvaro i ­sociala medier och appar för Iphone, Android och Ipad.

E-handelssajterna är de vi anser vara mest framgångsrika på årets lista, men det är inte så konstigt ­eftersom de tjänar sina pengar på webben. Däremot ligger flera andra kategorier efter och i år har till exempel dejtingsajterna och träningssajterna inte någon egen kategori.

E-handelssajterna visar vägen
Det är inte någon slump att e-handelskategorin rymmer tio platser i årets Topp100. Det är inte heller någon slump att e-handlarna gör bra saker på webben, det är där de tjänar pengar. E-handelssajterna på vår lista lyckas med bedriften att aldrig tappa bort besökaren utan i stället leda henne eller honom rätt och förhoppningsvis till köp.

Bokhandlarna har fått konkurrens
Vi har flera år haft de stora webb­bokhandlarna på vår lista över årets besvikelser. I år visar två av dem att det går att ge oss bokköpare en livfull och inspirerande upplevelse när vi shoppar böcker på nätet. Pocket­shop.se och Bokia.se vågar göra urval och presenterar böckerna i igenkännande bokhyllor. Pocketshop tar dessutom det hela lite längre och har startat en butik på Facebook.
Storbankerna lyser med sin frånvaro
Inte en enda av storbankerna platsar på årets lista. Vi vet att flera av dem jobbar med nya sajter, men det är fortfarande de stora, tunga och gamla systemen som stoppar dem. Tills nästa år hoppas vi få se åtminstone en eller två nya banksajter på listan.

Den mobila banken
I stället för att satsa på sina webbplatser verkar storbankerna lägga resurser på kunder som är på språng. Banken i mobilen är en trend vi även uppmärksammade förra året, men som har utvecklats ännu mer i år. I princip alla storbanker har mobil­appar och flera av dem har även ­tagit fram appar till Ipad.

Nyhetsdrakarna fortsätter tampas
Dn.se och Svd.se tävlar varje år om att ha Sveriges bästa nyhetstidningssajt. För ett par år sedan konstaterade vi att mediesajterna var ­slående lika. Så är det inte längre. Svd.se har gjort en redesign och ser inte längre ut som en i raden och Dn.se har fått en rejäl upp­fräsch­ning och hittat den egna formen.

Kundtjänst på Facebook
Det här är en trend vi såg redan under förra året, men som bara växer. Företag som Telia och Ving har tiotusentals fans på sina kundtjänstsidor. Och även om storbanksajterna inte platsar på listan har till exempel SEB nära 12 000 fans på sin sida.