Våren 2011
Vi samlas till ett möte för att utvärdera Topp100 2010 och prata om hur vi kan göra listan så bra som möjligt 2011. Vi bestämmer att vi i år ska jobba med kategorier, i stället för en lista från 1–100 så som vi har gjort de senaste åren. I år blir det många kategorier, ­eftersom den svenska webben växer inom flera områden.

Slutligen landar det på 17 kategorier, där det ingår fem eller tio sajter. Kategorierna är: e-handel, media och underhållning, nyheter, prisjämförelser, bank, försäkring och pension, barn och föräldrar, resor, turism, spel, mat, myndigheter, sport, offentlig ­sektor, sök och utbildning samt sist men inte minst juryns tio hederspriser till sajter som är värda en plats på listan, men som inte hör hemma i någon av kategorierna.

Miriam Olsson Jeffery, redaktör på Internetworld, utses till projektledare och juryn rekryteras. Jurymedlemmar, förutom Miriam, blir Magnus Höij, chefredaktör för Internetworld, tre av våra frekvent anlitade frilansmedarbetare: Susanne Hammarberg, Fredrik Wass och Johan Larsson, samt ­redaktionschefen Katarina Strömberg.

I mitten av juni lägger vi ut nomineringsformuläret där alla ­sajter som vill kan skriva in sina uppgifter. Vi får många nomineringar, drygt 350 stycken är inne när deadline för nomineringar har gått ut. Men det är inte bara de som nominerar som har chans, utan alla sajter i Sverige som på olika sätt utmärker sig.

Augusti 2011
26:e augusti är sista dagen för att nominera sin sajt. Då nomineringarna redan är kategoriserade plockar varje jurymedlem upp de sajter som är relevanta i respektive kategori. Varje jurymedlem gör research och granskar ett antal kategorier med mellan 15 och 70 sajter i varje kategori.

Sajterna bedöms utifrån ­följande fem kriterier: Utvecklingskraft – vad har hänt sedan förra året? Innehåll – kundnytta och kvalitet. Öppenhet – nyttjar nätets dynamik, som kopplingar till sociala medier, api:er, inlogg via till exempel open id eller Facebook. Form och funktion – ­design och navigering. Affärsutveckling – nytänkande, har ­hittat nya affärer och är innovativ.

Varje sajt betygsätts och rankas inom respektive kategori och jurymedlemmarna ansvarar för att redovisa sina kategorier under det kommande jurymötet.

9 september
Juryn träffas för att konferera. Under det första heldagslånga jury­mötet går vi igenom alla kategorier och pratar om sajterna var för sig samt utser en preliminär kategorivinnare. Medlemmarna får i uppgift att ta fram fler uppgifter för en del av sajterna. På årets lista finns det en vinnare i varje kategori och resten är tvåor, förutom i kategorin Juryns tio hederspriser.

Under veckorna mellan det ­första och andra jurymötet kollar vi upp sajter, reviderar och samlar in ny information.

28 september
Vi möts igen för en halvdags juryarbete. Vi går igenom kategorierna på nytt och sätter ner foten kring vilka 100 sajter som ska vara med på listan och vilka som är kategorivinnare. Vi ägnar också ett par timmar åt att prata om vem som är potentiell vinnare av hela Topp100, det vill säga vilken som är Sveriges bästa sajt 2011. Det finns ett par kandidater och vi bestämmer oss för att dra det ett varv till.

29 september – 10 oktober
Vi stöter och blöter vinnare och placeringar och tittar på nybakade sajtomgörningar. Texter skickas fram och tillbaka och dokument redigeras.

7 oktober
Frukostmöte med juryn. Vi bestämmer oss slutligen för ­vilken sajt som är totalvinnare och följer upp frågetecken i ­någon enstaka kategori.

11 oktober
Listan är spikad och texterna är så gott som klara. Nu börjar arbetet med formen till tidningen. Det planeras också för eventet, som äger rum 15:e november på Nalen i Stockholm.

12 oktober – 7 november
Formen utvecklas och färdigställs.

8 november
Tidningen skickas till tryck och vi väntar med spänning på att få presentera listan över Sveriges 100 bästa sajter på eventet på Nalen, i tidningen och på webben.