Pricerunner 2001
Så såg Pricerunners sajt ut 2001.

Prissöktjänsten Pricerunner toppade listan år 2001. Internetvärlden var då fortfarande skakad av dotcom-kraschen ett år tidigare, men prisjämförelser var ett område som trots det hade ett visst framtidshopp. Tio år ­senare är Pricerunner en riktig veteran i en nisch som också är stadigt etablerad i det digitala, kommersiella ekosystemet.

Från att ha varit cirka sex personer som jobbade med sajten 2001 rattas Pricerunner 2011 av ett 40-tal personer. 2001 var främsta konkurrenten sajten Zoomit, som sedermera blev Kelkoo. I dag är Prisjakt den största svenska konkurrenten, jämte nischade jämförelsesajter som Elskling och Compricer. Och förväntningarna på sajten har förändrats mycket på ett decennium.

Stefan Ny, Pricerunner
Stefan Ny, Pricerunner.

– Besökarna förväntar sig ett bredare erbjudande, med guider, tester och recensioner, än vad som var fallet 2001. Samtidigt har beteendet gått från att använda kategoriträdet till att använda sökmotorn i allt större utsträckning. Vi kan också se att fler köp verkligen sker på nätet nu än 2001, säger Stefan Ny, marknadschef på Pricerunner.

Ett annat område som har utvecklats enormt är förstås lösningar för mobilen.

– Redan 2000 introducerades lösningar för att ta reda på bästa pris med hjälp av mobilen. Då var det wap som gällde för dem som hade enheter som stödde det, annars fick man sms:a produktnamnet till Price­runner så svarade vi med ett sms med bästa pris. I dag är det en självklarhet att ha Iphone- och Androidapplikationer samt en sida anpassad för mobilt surfande, säger Stefan Ny.

Vilka är de största eller viktigaste förändringar ni har gjort under den här tiden?

– Vi jobbar kontinuerligt med att förenkla för besökarna, men om man ska peka på några enskilda saker skulle jag säga att vårt recensionssystem Konsumentbedömd, där bara verifierade kunder recenserar butikerna, är väldigt viktigt. Förra årets uppdatering av sökmotorn, där produkter, butiker och rabattkoder presenteras i realtid, var också en stor förändring för våra besökare. Det som känns väldigt intressant inför framtiden är Dagliga Deals-delen av sajten samt Köpskydd, där vi kommer att gå in och garantera transaktionen mellan konsument och e-handlare.

Utvecklingen har också förändrat hur personerna bakom Pricerunner jobbar.

– Från att ha all utveckling i ett rum har vi gått till en mer komplex organisation. Det innebär att vi har varit tvungna att arbeta mer strukturerat och mindre ad hoc-baserat. Under åren har vi även jobbat mycket med att få den bakomliggande tekniken automatiserad. Matchning av priser till produkter sker till exempel till stor del automatiskt i dag.

I dag vet Stefan Ny och kollegorna tydligare vad användarna förväntar sig av Pricerunner: De vill hitta relevant information om ett köp. Det gör det lättare att fokusera på rätt saker i utvecklingen av sajten.

– Det går inte heller att ignorera Googles ställning i dag och även om vi fortfarande har en stor del besökare som skriver in Pricerunner i url-fältet är optimering mot sökmotorer en stor del i all utveckling som sker.

Vad har ni lärt er i dag som ni önskar att ni visste då?

– Att lansera i USA var en mycket större utmaning än vad vi någonsin hade kunna föreställa oss. Utlandsexpansionen har lärt oss att den mest framgångsrika modellen är att bygga långsiktigt med en stark bas av organisk trafik och inte förlita sig för mycket på partnertrafik för att snabbt få upp trafikvolymen. Vi kämpade även ordentligt för att få våra besökare att filma sina produktrecensioner. Kanske var vi för tidigt ute och det var svårt att realisera. Nu tar vi in filmer från Youtube i stället, vilket ger oss betydligt fler relevanta filmer.

Fakta

1997: Torget.se
1998: Aftonbladet
1999: Passagen
2000: Spray.se
2001: Pricerunner
2002: Lunarstorm
2003: SR.se
2004: SR.se
2005: SVT.se
2006: Aftonbladet
2007: Ving.se
2008: Visitsweden.se
2009: Omvård.se
2010: Halens.se