Aftonbladet 1998
Så såg Aftonbladets sajt ut 1998.

Aftonbladet har vunnit Topp100 två gånger 1998 och 2006. Sajten har hyllats för sin snabbhet, sina skickliga webbredaktörer och sitt mod och sin vision att våga köra ett eget race, trots att många tyckare har dömt ut allt från ­design till nyhetsvärdering och presentation. Därmed inte sagt att ­Aftonbladet inte har utvecklats och följt med i tiden. Tvärtom, massor har hänt under åren.

Sigge Ennart, Aftonbladet.se
Sigge Ennart, Aftonbladet.se.

– De största och viktigaste förändringarna är satsningen på Plus och att ta betalt av användarna, vilket kan bidra till att trygga god journalistik långsiktigt, satsningen på rörligt innehåll och att skapa en position bland mobilanvändarna och satsningen på att utveckla dialogen mellan oss och läsarna genom integration av sociala medier, säger Sigge Ennart, sajtchef på Aftonbladet.se.

Hur besökarna använder sajten och vilka förväntningar de har, har också förändrats mycket sedan Aftonbladet sist toppade listan år 2006.

– Man läser mer på kvällar. Man kommer i något större utsträckning från sociala medier, som Facebook. Man konsumerar mycket mer rörlig bild. Och man använder oss i betydligt större utsträckning i mobilen.

Besökarnas ändrade vanor speglar också en pågående förändring i konkurrensen för en nyhetssajt som Aftonbladet. De forna tidningsrivalerna är inte längre lika tydliga konkurrenter om läsarnas uppmärksamhet.

– Om vi snackar om var nätanvändarna lägger sin tid och vilka som utmanar vår annonsaffär råder det ingen som helst tvekan. Då är Facebook vår största konkurrent, samtidigt som de är en samarbetspart i vissa lägen. Tidigare var övrig press en större konkurrent.

Hur har sättet ni jobbar med sajten förändrats?

– Vi är mer offensiva nu. Vi lägger ut nyheter och analyser direkt på webben. Vi sparar inte till morgondagens tidning. Alla medarbetare deltar online. Vi håller på att vända hela produktionen från print först till online först.

Därför är det betydligt fler som jobbar med webben i dag på Aftonbladet än för fem eller 13 år ­sedan. En stor del av reporter- och chefsresurserna har förts över till online-sidan. Likadant ser det ut på affärsutveckling och säljsidan, där fokus har flyttats till online.

Vad vet ni i dag som du önskar att ni visste då?

– Att prenumerationstjänst på nätet fungerar. Hade vi vetat det från början hade vi satsat ännu hårdare. Den största lärdomen är att ett ganska stort mått av experimentlusta bidrar till att utveckla innehållet och även lönar sig och att det måste finnas utrymme för det även i framtiden.

Aftonbladet 2006
Så såg Aftonbladets sajt ut när de vann 2006.

Fakta

1997: Torget.se
1998: Aftonbladet
1999: Passagen
2000: Spray.se
2001: Pricerunner
2002: Lunarstorm
2003: SR.se
2004: SR.se
2005: SVT.se
2006: Aftonbladet
2007: Ving.se
2008: Visitsweden.se
2009: Omvård.se
2010: Halens.se