Katalogsajten 121.nu toppar listan för laddningstider på Sveriges 100 bästa sajter. Den laddar på 0,9 sekunder.

– 121.nu verkar ha följt ”best practice” stenhårt. Den är tänkt att vara snabb och enkel. Besökaren är där för att få konkret information och sajten fyller sitt syfte. Den är slimmad så mycket som det går utan att bygga på enkel html, säger Håkan Nordling på Sitescanner.

Den ”best practice” som Håkan Nordling refererar till bygger på standarder som internetjättarna Google och Yahoo har satt upp. För sajtägarna gäller det att hålla koll på dem och vara uppdaterad på vad som händer med nya versioner av webbläsare.

Exempel på optimeringspunkter man ska ta hänsyn till för att snabba på sin sajt kan vara att se över den totala sidstorleken. Det är bättre att börja från noll innehåll när man bygger en ny sajt eller funktion – istället för att utgå från det som redan finns och bygga vidare. Det gäller också att minimera antalet element på sajten.

– En sajt som laddar på 10-15 sekunder tappar enormt många besökare på grund av laddtiden. Jag anser att en sajt borde ladda på under fem sekunder.

En sajt som laddar snabbt, men samtidigt har mycket innehåll är Polisen.se.

– Den har närmare en halv megabyte, men lyckas ändå få en laddtid på 2,6 sekunder. Det är bra i förhållande till sajtstorleken, säger Håkan Nordling.

Polisen är en sajt som måste hålla koll på sidstorleken, för vid en krissituation kommer många besökare till sajten. En innehållsmässigt tung sajt klarar inte en besökstopp utan att laddningstiden förlängs.

Två saker som håller nere tiden hos Polisen är att de använder väldigt lite Java-script på sajten och har låga bildstorlekar.

Just bilder och mycket innehåll är det som gör att mediesajterna blir så tunga och därför har långa laddningstider. Men måttet laddningstid ger bara en bild, menar Håkan Nordling. Det är viktigt att också identifiera exempelvis hur långt tid det tar att ladda upp den första artikeln på sajten.

–Då får man mer än upplevd laddningstid ur besökarhänsyn. Beroende på vilken typ av sajt man har bör man testa specifika funktioner, som en registrering eller en artikel.

Som sajtägare bör man hålla kolla på båda perspektiven, uppmanar Håkan Nordling.

– Så länge alla mediesajter bygger likadana sajter så är det okej. Men om en aktör skulle trimma sin sajt skulle de andra bli tvingade att följa med i den utvecklingen.

Laddningstid har också betydelse för försäljningen på en sajt beroende på hur tålmodig besökaren är.

– Det är svårare för en bransch där det finns konkurrens. De som ligger i framkant och har jobbat mycket med laddningstider är resebranschen och e-handlare.