Allt fler besökare använder Google för att hitta vad de söker. Istället för att slå in en webbadress direkt i läsaren eller söka på en butiks eller tidnings egen sajt så googlar man helt enkelt. Trenden har pågått länge och ser inte ut att mattas av.

Därför är en viktig parameter för hur bra en sajt är idag hur bra den är ur sökmotorsynpunkt. Syns sajten på relevanta sökord? Gör strukturen det lätt för Googles och Bings spindlar att hitta rätt? Använder man den länkkraft som finns på ett smart sätt?

Vi bad gänget bakom webbplatsen Sökmotorkonsult.se att ta reda på hur bra Sveriges 100 bästa sajter lirar med Google. De har manuellt granskat alla 100 sajter i listan och tittat på fyra faktorer: synlighet i sökmotorerna, hur väl man utnyttjar potentialen i sökmotorerna, innehåll och struktur samt inlänkar.

Resultatet blev en topplista med nio riktigt sökmotorvassa sajter – och en vinnare: SEO-maskinen MyNewsdesk.

1: MyNewsdesk
MyNewsdesk har skapat något som alla som jobbar med sökmotoroptimering drömmer om – en självgående ”sökmotoroptimeringsmaskin”. På MyNewsdesk publicerar kunderna välskrivna pressreleaser om sig själva. Dessutom länkar kunden till pressreleasen och twittrar om den.
Resultatet är att MyNewsdesk syns i sökningar på väldigt många företagsnamn, vilket i sin tur leder till fler kunder genom att fler upptäcker MyNewdesks förträfflighet. MyNewsdesk skapar inte enbart fördelar åt sig själva i sökmotorerna utan delar även med sig av länkkraft till sina kunder.

2. Bubbleroom
Bubbleroom attraherar bloggare i helt rätt målgrupp till sin sajt. Det finns en hel del att önska vad gäller sajtens struktur och interna länkar – exempelvis har de extremt mycket interna länkar på sin startsida, vilket går emot Googles rekommendationer. Men detta kompenseras med råge av den stora mängd innehåll som Bubblerooms bloggare skapar. Dessutom marknadsför bloggarna sina inlägg via sociala medier, vilket genererar inlänkar till Bubbleroom.

3. CoolStuff
CoolStuff är en mycket social webbshop. Deras kunder bidrar till sajtens innehåll med kommentarer och bilder. Genom olika tävlingar lockar CoolStuff sina kunder att blogga om sajten och dess produkter, vilket ger många och bra inlänkar.

4. Compricer
Compricer rankas högt i sökmotorerna på de stora konsumenttjänster som sajten jämför, exempelvis försäkringar, lån och el. Detta gör man tack vare en smart uppdelning av innehållet på sajten utifrån vad folk söker efter. Compricer använder sig också mycket av guider och topplistor, vilket alltid drar till sig mycket inlänkar.

5. Dagens Nyheter
Stora tidningar har en väldig potential i sökmotorerna, men många tidningar lyckas inte strukturera sitt stora innehåll väl. Dagens Nyheter har genom sina temasidor kommit en bra bit på väg. Med perfekt sidtitel, H1:a och relevanta interna länkar skapas en väldigt stark sida inom temat istället för många svaga, vilket vanliga artiklar blir. Det har bland annat gjort att DN rankas högt i sökningar på de politiska partierna.

6. Familjeliv
50 miljoner foruminlägg, två miljoner bilder och 77 000 bloggar säger nästan allt. Denna enormt stora mängd innehåll innebär att sajten syns i väldigt många olika sökningar. En stor söktrafik leder i sin tur till ännu fler användare som skapar än mer innehåll. Familjeliv har skapat en innehållsmaskin.

7. Pricerunner
Pricerunner jämför priser på en ofantlig mängd produkter. Trots detta lyckas man genom en platt sajtstruktur minimera antalet klick som behövs till varje produkt. Bra kategorisidor och relevanta interna länkar bidrar även till att Pricerunner syns i sökresultaten på väldigt många av de produkter som jämförs.

8. Reco
Reco är väldigt social vilket ger stora fördelar i sökmotoroptimeringen. Kopplingar till exempelvis Facebook och Twitter skapar bra interaktivitet bland användarna vilket bland annat resulterar i fler kommentarer på sajten och fler inlänkar.

9. Visit Sweden
Att ranka högt på engelska Google.com är mycket svårt – men Visit Sweden lyckas. Som ett halvstatligt företag har Visit Sweden förmånen att ha många extremt starka inlänkar från sajter av samma dignitet. Med en sajt som uppfyller sökmotorernas krav på struktur och innehåll utnyttjar Visit Sweden denna länkkraft väl. De har rätt titlar, H1:r, bra URLer och bra internt länkstruktur. Byggt enligt SEO-konstens regler.

10. Vårdguiden.se
Vårdguiden står ut bland svenska myndighetssajter. Med ett högkvalitativt innehåll och en smart uppdelning i kategorier och undersidor blidkar man inte enbart sökmotorernas krav på sajten. Det ger även mycket inlänkar. Tillsammans gör detta att Vårdguiden rankas högt på de flesta vårdrelaterade sökorden. Myndigheter får ofta bra inlänkar från andra myndigheter, vilket de flesta inte utnyttjar alls. Vårdguiden däremot har strukturerat upp sajten väl genom att dela upp texter i olika avsnitt och sätta rätt rubriker.

Fakta

Sökmotoroptimeringen på samtliga sajter på vår Topp100-lista har gåtts igenom av redaktionen på Sökmotorkonsult.se.
Följande huvudkriterier har legat till grund för bedömningen:

  1. Synlighet i sökresultaten. Resultatet av en framgångsrik sökmotoroptimering är att synas högt i sökresultaten på de sökord som kunderna använder.
  2. Utnyttjar potentialen av sökmotorer. De flesta sajter på Topp100-listan har stor potential att driva mycket trafik från sökmotorer. För att maximera potentialen behövs en genomarbetad sökords- och länkstrategi som genomsyrar hela sajten. Det handlar bland annat om att ha sidor som matchar de sökord som folk söker på, och en strategi för hur man ska få inlänkar.
  3. Innehåll och struktur (on page). För att driva mycket trafik från sökmotorer krävs att man har mycket och bra innehåll. Varje enskild webbsida behöver bland annat ha en relevant titel, H1:a och brödtext. Dessutom krävs korta sökvägar till sajtens alla sidor samt relevanta korslänkar.
  4. Inlänkar (off page). Inlänkar är sökmotorernas röstsystem. Ju fler och ju starkare inlänkar en sajt har från andra webbsajter, desto högre upp syns man i sökresultaten. Exempel på effektiva sätt att få inlänkar är genom sociala medier, partners, kunder eller högkvalitativt innehåll.

Om sökmotorkonsult.se
Sökmotorkonsult är en informations- och nyhetssajt om sökordsoptimering och drivs av SEO-bolaget Pineberry AB.