Sveriges bästa mediesajt 2010.

Och det är precis vad Sveriges Radio har skapat med nya Sverigesradio.se. Här står lyssningen i centrum. Och radion blir ännu bättre när den ackompanjeras av bild, text och länkar.

För Sverigesradio.se är inte längre ett komplement till “den vanliga radion”. Det här är en sajt som utvecklats för att vara förstakanal. När sajten lanserades hördes en del kritik för vad Sveriges Radio inte gjort – och visst fanns där poänger. Men det hindrar inte Sveriges Radio från att stå ut på den svenska webben som ett vältänkt stycke sajthantverk.

Det här är ett utmärkt steg mot ännu bättre radio och public service i framtiden. Nu hoppas vi att Sveriges Radio fortsätter arbetet med att ta radion hela vägen in i det digitala ekosystemet.


Sajtansvarig: Lotta Kjellin
Antalet heltidstjänster: 40 på Digitala medier. Många ute på redaktionerna jobbar också med webbpublicering.
Publiceringsverktyg: Isidor
Analysverktyg: Site Sensus
Sajten byggd av: Internt och av Doberman
Andra leverantörer: –
På nätet sedan: 1995
Unika webbläsare per vecka: 860 000
Sidvisningar per besök: 3,6
Indexerade sidor i Google: 248 000
www.sverigesradio.se