Efter ett besök hos Stockholms officiella besöksguide på nätet, Stockholm Town, vill vi inte annat än att boka en helgtripp till huvudstaden – trots att vi faktiskt redan bor här! Den splitter nya sajten bjuder på vackra bilder, roliga tips och dynamiska topplistor skapade från antalet visningar, samt besökarnas egna betyg och kommentarer. Klickar jag på ett kafé, får jag tips om en skulpturvandring i närheten och hetaste klubben på onsdagar. Att betygsätta är föredömligt enkelt och även att dela objekt med sina vänner.

www.stockholmtown.com (plats 27)

Sajtansvarig: Monica Ewert, Kommunikationschef Stockholm Business Region
Antal heltidstjänster: 3
Publiceringsverktyg: Episerver CMS5
Analysverktyg: Omniture SiteCatalyst 14
Sajten byggd av: Dropit/Mark Red
Andra leverantörer: Citybreak (Visit AB) för boendebokningar, Jetshop E-handelsbutik (Jetshop AB) som e-handelssystem, innehållssamarbete rörande evenemangsinformation med Ticnet AB samt Google Ad Manager (Google) för annonshantering
På nätet sedan: sedan mitten av 1990-talet
Unika webbläsare per vecka: ca 65 000
Sidvisningar per besök: 5,16
Indexerade sidor i Google: 11 200 000
Inlänkar Google: 879