Stardoll får utmärkelsen Sveriges bästa sajtidé och ligger på 9:e plats i den totala listan över Sveriges hundra bästa sajter.

Den stora användarskaran finns i USA men att leka med klippdockor online är ett intresse som sträcker sig över hela världen.

Sajten finns på 15 språk och en medlemsökning från 10 till 21 miljoner under det senaste året talar också sitt tydliga språk. Sajtens utveckling sedan förra året går att sammanfatta med tre ord: mer av allt.

Framgångsreceptet stavas lekfullhet. Förstagångsbesökaren dras direkt in i en värld fylld av både kända och okända klippdockor. På bara några få klick är du igång och skapar höstmodet för Uma Thurman eller någon annan av de hundratals kändisdockorna som finns på sajten. Lika lätt är det att skapa en egen »MeDoll« och egna rum som du stajlar efter egen smak.

Det finns även gott om sociala funktioner och ingångar till andra medlemmar. Det går inte att ladda upp riktiga bilder till sajten, vilket snarare gynnar än försämrar upplevelsen av att befinna sig i Stardollvärlden.

Genom att öppna upp möjligheten för medlemmarna att själva skapa kläder och dessutom sälja dem på sajten visar Stardoll att de håller sig i absolut framkant när det gäller innovativa lösningar. De första Stardollar-miljonärerna har fötts på sajten och tusentals nya kläder har designats.

Foto

Mattias Miksche, vd för Stardoll, om sajten:

”Under året har vi satsat mycket på att låta användarna sälja sina egna kläder på sajten. Det är trots allt väldigt mycket roligare att få sälja något man själv har varit med och skapat än att bara ha de vanliga kläderna som redan finns. Vi lyssnar väldigt mycket på våra användare som hela tiden skickar in förslag på vad de vill utveckla. Dessutom försöker vi använda vår egen statistik för att kunna utveckla rätt tjänster för framtiden. Kärnan av besökare är fortfarande yngre tjejer, men i takt med att vi lägger till mer avancerade funktioner breddar vi också vår bas av användare. Vårt internationella fokus fortsätter, bland annat lade vi till arabiska som språk nyligen, vilket öppnar upp för en helt ny publik. Även om de tekniska förutsättningarna är väldigt olika så är intresset för att samverka – i vårt fall leka – likadant överallt.”

Fakta

Sajtansvarig: flera personer
Publiceringsverktyg: eget
Sajten byggd av: intern produktion
Andra leverantörer: använder teknik från MySQL, Zend PHP och Adobe Flash.
På webben sedan: 2006 (Paperdollheaven.com sedan 2004)
Senaste nylansering: Nya releaser varje dag
Unika besökare per vecka: ca 2 000 000 (egen uppgift)
Sidvisningar per besök: 10–20 (egen uppgift)
Google pagerank: 6
Antal inlänkar Google: 1 080
Antal indexerade sidor i Google: 0
Responstid: 4 sekunder
www.stardoll.com