Puh! Årets roligaste och mest krävande jobb är äntligen i hamn. Vi har tittat på hundratals sajter. Shoppat, spelat, sökt och slösurfat. Vägt för och nackdelar. Blivit hopplöst osams om det ena för att sedan fullständigt enas om något annat. Allt för att ge er den mest gedigna genomgång av den svenska webben som ni kommer att läsa i år.

Det är en ruggigt spännande och mångfacetterad bild som framträder. Inom de hetaste områdena verkar utvecklingen rusa framåt och konkurrensen är stenhård. Medan andra områden är frustrerande underutvecklade och ligger vidöppna för pigga entreprenörer. Otaliga är de gånger under arbetet då vi konstaterat att ”här skulle man starta en sajt”.

Några trender har varit speciellt tydliga i år. Först och främst var detta året då Facebook slog igenom stort och lärde den stora massan av svenskar att verkligen förstå kraften i den sociala webben. Det svenska webblandskapet speglar det när sociala tjänster spelar en allt viktigare roll.

En annan trend som gjort arbetet svårt är att webben blir mer och mer sammanflätad och genregränserna luckras upp. Är det en mediesajt, en videosajt eller community? Ofta är svaret på den frågan ”allt”. Vår gissning är att kategorierna inte överlever nästa års Topp 100-listning.

Det har också skapat en större utmaning än tidigare att rangordna alla de sajter som ändå förtjänar en plats bland de 100. Givetvis lyfter vi fram tio extra förtjänstfulla sajter, en i varje kategori. Men vi har i år valt att inte rangordna de övriga nio. En guldmedalj och nio silver, helt enkelt. Webb-sverige utvecklas, och Topp 100 med det.