Ofta handlar det om komplexa verksamheter och tjänster som kräver driftsäkerhet och stabila funktioner. Utvecklingen går således med, ibland väldigt, väldigt, små steg. Visst, under ytan händer en hel del. Ofta viktiga förbättringar i tillgänglighet och struktur är något som många prioriterat under året. Givetvis utmärkt.

Och vi har faktiskt förståelse för att dessa sajter inte är de flashigaste på webben, men måste det vara så tråkigt? Myndigheter, sälj in er lite bättre! Där har man en del att lära av ideella organisationer. Men, och det är ett stort men, med tanke på att sälja in sitt budskap är kärnverksamhet för många opinionsbildande organisationer har även dessa massor kvar att göra.

Med förra årets placeringar inom parentes:

Vinnare: Skatteverket (4)

Det finns goda grunder till att intresset för att deklarera över nätet formligen exploderar. Det är lika enkelt och smidigt som att göra sin flyttanmälan eller ansöka om jämkning. Skatteverket har arbetat långsiktigt och systematiskt för att bygga upp e-tjänster på nätet. Idag är Skatteverkets sajt imponerande stor, stabil och inte minst ett föredöme för andra myndigheter. Mycket har också hänt på senare tid. Sajten har fått en uppfräschning, och den är tydlig och strukturerad. Mycket av arbetet syns inte på ytan – de bakomliggande systemen är både många och komplexa. Just därför är Skatteverkets sajt idag imponerande.
www.skatteverket.se

På delad andraplats:

Bris (7)
Bris har byggt om sin sajt ordentligt sedan förra året. Den är modernare med lite mer mogen struktur. Vi gillar den skarpt. Framför allt avdelningen för dig som är ung rymmer massor att upptäcka. Redan förra året var Bris en av Sveriges bästa sajter. Ingen tvekan om att de fortsätter att bevaka sin position.
www.bris.se

Försäkringskassan (6)
För alla som någon gång i livet varit sjuk eller haft sjuka barn är Försäkringskassans webb en tröst i nöden. Ersättningsproblemen löser sig omgående med hjälp av en tydlig struktur, om än förpackad i en något trist design. Gör anmälningsförfarandet enklare och lägg till fler e-tjänster så blir Försäkringskassan en riktig toppkandidat.
www.forsakringskassan.se

Greenpeace Sverige (ny)
Greenpeace får oss att vilja engagera oss omedelbart! Närvarokänslan är hög och engagemanget går det inte att ta miste på. Bilder och filmer används på ett smart sätt och får oss att känna oss delaktiga, även om vi sitter bakom tangentbordet. Kopplingen till sociala nätverkssajter såsom Facebook visar att Greenpeace vet hur slipstenen ska dras.
www.greenpeace.se

IF Metall (ny)
Med webb-tv och andra innovativa tjänster på nätet visar IF Metall hur facket kan dra nytta av modern teknik, både för opinionsbildning och för medlemsvård. Visst finns det mycket kvar att göra, men IF Metall jobbar strukturerat för att låta webben bli en kanal som når allt fler.
www.ifmetall.se

Regeringskansliet (åter)
Regeringen jobbar oförtrutet på. Den digra informationen på sajten presenteras tydligt och håller oss kvar. Ambitionerna med exempelvis webb-tv och snabb information i samband med större regeringshändelser är fortsatt höga. Satsningen under året på tillgänglighet syns inte alltid först, men har stor betydelse för besökarna. Regeringens sajt är en av tungviktarna i kategorin.
www.regeringen.se

Sveriges Riksdag (1)
Få har gjort så mycket för att föra ut demokratin till medborgarna som Riksdagen och dess sajt. Både politiken och politikerna levandegörs, liksom processen bakom de politiska besluten. Riksdagen var förra årets vinnare i kategorin, och under året har framför allt satsningen på tillgänglighet fortsatt. Vi utmanar dock Riksdagen att våga lyfta fram allt ni har och allt som sker!
www.riksdagen.se

Röda Korset (8)
Röda Korsets starka varumärke förvaltas hela vägen ut på webben. Formen är stram, men får just av det skälet också den tyngd som förväntas av organisationen. Vi gillar avsnitt som På plats, där vi förstår vikten av engagemang och Stöd oss där vi finner innovativa sätt att hjälpa via webben.
www.redcross.se

Vägverket (5)
Vägverket vet exakt vad vi är ute efter på deras sajt. Den andas förvånansvärt lite ”statlig myndighet” – något fler borde ta efter. Istället är det vi som bilister och trafikanter som är i fokus. Bra! Informationen är föredömligt organiserad och vi gillar inte minst Körkortsportalen.
www.vagverket.se

TCO (2)
Satsningen på webben är uppenbar. Informationen är tydlig och entusiastisk. TCO jobbar också aktivt med flera specialsajter. EU-webben är ett bra initiativ som vi hoppas få ser mer av framöver. Satsningen på ”Facket förändras” är lovvärd, och är helt rätt tänkt, även om responsen är lite svag. TCO verkar vara facket som vill en massa, men som väntar på att någon ska upptäcka det.
www.tco.se

Fakta

Internetansvarig : Elisabeth Toftén
På webben sedan: 1996
Antal heltidstjänster: 10-15 personer plus regionala skribenter
Byggt sajten:
Egenutvecklad
Publiceringssystem: Anpassad version av Sitevision
Trafik (antal unika besökare per vecka): 220 000

Sverige.se (3), Konsumentverket (9), Min Pension.se (10)