Nu kan kunderna inte bara betygsätta en film utan får möjlighet att kommentera klädesplagget eller skapa en egen butik i butiken. Produktpresentationerna blir allt bättre och vi får fler bilder på det vi suktar efter att köpa. Inspiration och köpstöd är ledord i år.

Men ut från listan åker Bokus som istället placerar sig på listan för årets besvikelser. Det räcker inte att sälja böcker för miljontals kronor för att platsa på Topp 100. Det är inte bokhandlarnas år på listan, men det är klädbutikernas. Efterlängtade nylanseringar inom mode nosar på årets vinnare.

(Förra årets placeringar inom parentes.)

Vinnare: Zoovillage.com (3)
Till skön bakgrundsmusik kan kunderna glida runt i klädbutiken och njuta av ett stort men nischat sortiment. Zoovillage har nått nya höjder vad gäller design och tilltal för sin målgrupp, och sajten skapar numera ett stort köpsug. Men butiken lyckas också med konststycket att ge all tänkbar information om produkterna, köpprocessen och konsumenträtt – utan att för den skull bli präktig. Vi älskar att alla produkter mäts manuellt, att produktbilderna är detaljerade och ofta ur olika vinklar samt att de plagg som visas i butiken aldrig är restnoterade. Vi gillar också att vi enkelt kan hålla koll på vilka plagg vi tittat på under besöket. Zoovillage gör det mesta rätt, men till nästa år nöjer vi oss inte utan interaktivitet.
se.zoovillage.com

På delad andraplats:

Cdon.com (åter)
Cdon har allt för kunden som vill köpa underhållning. Utbudet är enormt oavsett om det handlar om musik, böcker, spel, hemelektronik, köpfilm eller hyrfilm – och det begränsas inte av fysiska produkter. Senaste tillskottet är streamad film. Vi charmas också av ”Kunder som sökte på xxx köpte dessa produkter”.
www.cdon.com

Discshop.se (2)
Discshop fortsätter att imponera trots tidiga framgångar med funktioner som den där kunder kan recensera filmer och visa upp sin dvd-samling. Det här är nätbutiken som håller en hög och jämn nivå som få. Extra kittlande är förstoringsrutan som gör att vi kan detaljgranska varenda dvd-omslag.
www.discshop.se

Ellos (6)
Distanshandelsjätten Ellos premieras för sin stora nysatsning där tidigare separata varumärken nu ryms i ett och samma nätvaruhus. Merförsäljning står i fokus där det hela tiden dyker upp nya produkter som vi inte själva visste att vi ville ha. Vi nämner också särskilt den nya betygs- och kommentarfunktionen där kunderna hjälper varandra att välja rätt.
www.ellos.se

Ikea (10)
Nytt tänk har gjort Ikea.se lika inspirerande som de fysiska varuhusen. Möblerade rum lockar till köp och bidrar också till den merförsäljning som varuhusen är berömda för. Vi klickar direkt i bilden för att få all information vi vill ha om produkterna som skapar stilen. Numera är det också fullt ös på utmärkta planeringsverktyg och köpguider.
www.ikea.com/se

Inwarehouse.se (åter)
Med snygg design, enkel navigering och fullödig produktinformation gör Inwarehouse det roligt och tryggt att handla datorer och hemelektronik – även för barnens farmor. Filtrerings- och sökfunktionerna är en njutning att använda och vi är förtjusta i de relevanta tipsen på produkter som passar till.
www.inwarehouse.se

Lindex (ny)
När klädjätten äntligen kommer ut på nätet gör den det med besked. Den bjuder på inledande inspiration och översiktliga produktvyer. Den utmärkta sorteringsfunktionen gör det lätt att hitta de röda tröjor som finns i just storlek 116 cl. Lindex briljerar i icke påträngande merförsäljning och har en logisk navigation.
www.lindex.se

Tailorstore (7)
Tailorshirts har blivit Tailorstore och därmed utökat det skräddarsydda sortimentet. Skjortbeställningen imponerar när vi väljer exakt utförande in i minsta detalj. Det är snyggt och pedagogiskt och vi får se vår skjorta i 3D – krympmånsanpassad!
www.tailorstore.se

Tradera.com (ny i kategorin)
Tradera är de svenska auktionssajternas drottning. Här finns besökarna och vi förstår varför. Med uppfräschad design lockas både loppisfantaster och prismedvetna konsumenter. Vi lockas av ett gigantiskt utbud, utförliga instruktioner, omdömen om köpare och säljare samt våra bevakningar, förstås.
www.tradera.com

Tretti.se (ny)
Uppstickaren Tretti.se gör det ingen annan gör bland vitvarubutikerna på nätet. Ett stort utbud säljs med tryggt köpstöd i form av den alldeles lysande produktguiden, testomdömen och topplistor. Tretti.se låter kunderna betygsätta produkterna och man bygger förtroende genom att våga lyfta in kundomdömen om butiken från externa sajter.
www.tretti.se

Fakta

Internetansvarig: Branco Perkovic
På webben sedan: 1998
Antal heltidstjänster: 8
Byggt sajten: Intern utveckling samt Someguys
Trafik (antal unika besökare per vecka): 150 000
E-handelssystem: iScala
Andra viktiga stödsystem: Egenutvecklade
se.zoovillage.com

Itunes Music Store (1), Dell (4), Bokus (5), Mypix (8), Gudrun Sjödén (9)